Vilafranca avança cap a una mobilitat interna més sostenible
En l’àmbit interurbà, els problemes en el transport en bus i tren entre Vilafranca i Barcelona estan centrant l’actualitat aquests dies. En l’àmbit intern, el desplegament del Pla de Mobilitat avança.
En l’àmbit interurbà, els problemes en el transport en bus i tren entre Vilafranca i Barcelona estan centrant l’actualitat aquests dies. Però avui ens fixem en la mobilitat interna de Vilafranca, coincidint amb la setmana europea de la mobilitat sostenible i a un any i tres mesos de l’aprovació del Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible.
Al ple del mes de juny del 2022 es va aprovar per unanimitat a l’Ajuntament de Vilafranca el Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible, un full de ruta a sis anys vista que busca, entre altres objectius, millorar la qualitat de l’espai públic per als desplaçaments a peu, afavorir l’ús de la bicicleta, promoure l’ús del transport públic i fomentar l’ús racional del cotxe. Alhora, el pla vol contribuir a reduir els nivells de contaminació atmosfèrica i acústica generats per la mobilitat i sensibilitzar la ciutadania sobre els avantatges d’una mobilitat sostenible. El PMUS preveu una cinquantena d’actuacions que ja s’han començat a materialitzar.
En la mobilitat a peu, destaca la pacificació del centre i l’ampliació de l’illa de vianants, així com l’ampliació de voreres en alguns carrers, a través de les intervencions del Pla d’Intervenció Integral al Centre i el carrer Comerç. Pel que fa a la bicicleta, bona part d’aquestes intervencions han servit per consolidar i ampliar la xarxa de carril bici de la ciutat, mentre que s’han posat en marxa connexions amb Moja, Les Cabanyes i els Monjos.
En l’àmbit del transport públic, amb dues línies de bus urbà operades a través de concessió per Autocars del Penedès, s’ha potenciat el servei a demanda, la digitalització i una comunicació més directa i fluïda amb l’usuari. Finalment, pel que fa al vehicle privat, s’ha iniciat el desenvolupament d’un pla d’aparcaments.
El regidor de Mobilitat, Miquel Medialdea, explica a grans trets les accions que s’han anat posant en marxa.
La Diputació de Barcelona ha acompanyat l’Ajuntament de Vilafranca en l’elaboració del seu pla de mobilitat urbana i sostenible. La Cap de la unitat de mobilitat de l’Oficina Tècnica de Mobilitat i Seguretat Viària Local de la Diputació, Mercè Taberna, destaca que el pla fos aprovat per unanimitat.
Una de les darreres accions que s’ha posat en marxa dins el PMUS és l’aplicació PNDS Flexible, perquè els usuaris puguin consultar la informació de parades i horaris del servei de bus a temps real, així com realitzar reserves en les parades a demanda del servei en dies laborables i sol·licitar servei els dies festius. El director general d’Autocars del Penedès, Josep Sivill, parla de fer passes endavant per «socialitzar el transport públic».
De cara al futur, el mode de transport en el qual Vilafranca té un gran potencial a desenvolupar per les seves característiques és la bicicleta. L’ambientòleg de la consultora VAIC Mobility Jordi Castelló ho explica.
Castelló apunta que la mobilitat en bicicleta ha de ser fàcil i segura, tant pel que fa a la circulació com a l’aparcament.
Arreu del món, moltes ciutats estan treballant per promoure hàbits de mobilitat més sostenibles, segurs i saludables, amb intervencions a l’espai públic. L’arquitecta i consultora sènior de Factual Carola Vega explica que aquest camí comença posant la ciutadania al centre.
Factual està desenvolupant, per encàrrec de l’Ajuntament, un programa d’innovació en matèria de mobilitat a Vilafranca i buscarà fonts de finançament a nivell europeu per a materialitzar-lo.
En el marc de la setmana europea de la mobilitat, a Vilafranca, durant aquesta setmana, el bus urbà és gratuït per a tothom. El divendres 22 de setembre a la tarda serà el dia amb més activitat, amb una jornada per a tots els públics a la Rambla de Sant Francesc, amb motiu del Dia Sense Cotxes. El mateix divendres es podrà participar i fer el seguiment de la Cursa de Transports que organitza la PTP.
L’entrevista
L’empresa catalana Nemi Mobility va triar les ciutats de Vilafranca, Vitòria i Loule per desenvolupar una aplicació pionera que busca millorar i flexibilitzar el servei de bus urbà i, alhora, arribar a perfils d’usuari que no solen fer servir aquest tipus d’eines. L’app s’ha posat en marxa recentment, coincidint amb la Setmana de la Mobilitat.
Avui dediquem l’entrevista al CEO de Nemi Mobility, Martí Jofre, per parlar sobre aquesta aplicació i sobre com evoluciona el transport públic en bus a les ciutats.
Recupera les entrevistes de L’Informatiu al nostre canal de YouTube.