Dissabte, 27 d'abril de 2024
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

Vilafranca aposta per l’estació de trens d’alta velocitat i demana que es prioritzi

L’estació aniria on hi ha actualment la base de manteniment i donaria servei a unes 400.000 persones de tot l’àmbit del Penedès.

L’Ajuntament de Vilafranca ha presentat l’avançament de l’estudi que demostra la viabilitat d’una estació de trens d’alta velocitat a Vilafranca. De fet, aquesta proposta està projectada des de fa anys. L’estació aniria on hi ha la base de manteniment d’ADIF i donaria servei a unes 400.000 persones de tot l’àmbit del Penedès.

L’alcalde, Francisco Romero, ha ofert aquest dimecres al matí una roda de premsa per avançar un estudi sobre l’encaix i la idoneïtat de la implantació d’una estació de trens regionals i Alta Velocitat a Vilafranca. Ho ha fet acompanyat pel responsable de l’estudi, Jordi Julià, de la consultoria TRN TARYET.

L’estació aniria on hi ha actualment la base de manteniment d’ADIF i donaria servei a unes 400.000 persones de tot l’àmbit del Penedès. La ubicació d’una estació de trens regionals d’alta velocitat a Vilafranca està prevista en tots els documents de planejament territorial supramunicipals i apareix també a l’avantprojecte del pla parcial territorial del Penedès, que es troba en exposició pública fins al 7 de maig.

Romero ha destacat que les obres del corredor mediterrani han posat al descobert un sistema de transport públic que col·lapsa i que requereix d’alternatives per a esponjar-lo.

La idoneïtat de l’espai on hi ha la base de manteniment d’Adif per a ubicar-hi l’estació d’alta velocitat queda corroborada per l’estudi encarregat per l’Ajuntament a la consultoria TRN TARYET. En nom de la consultoria, Jordi Julià, que havia estat entre altres càrrecs director general de Ports i Transports de la Generalitat i director tècnic d’Infraestructures Ferroviàries de Catalunya, ha defensat aquesta idea tot comparant la situació de Vilafranca amb la d’altres ciutats que compten amb estacions d’alta velocitat equiparables. És el cas de Mâcon-Loché, a França, Limbürg Sud, a Alemanya, Asa, a Japó, o Puente Genil-Herrera, a Espanya. Julià ha explicat que l’actual PAET, l’espai per a l’avançament i estacionament de trens, als afores de Vilafranca en direcció a La Granada es pot completar amb una estació de viatgers per a serveis regionals d’alta velocitat amb una inversió relativament fàcil d’assumir, d’entre 30 i 40 milions d’euros.

La parada d’alta velocitat a Vilafranca està projectada en diferents plans territorials i d’infraestructures des del 2001.

L’estudi també ha analitzat les freqüències de pas de trens d’alta velocitat i planteja que és «possible i convenient a Catalunya una xarxa de serveis regionals d’alta velocitat amb parada a Vilafranca».

Per a l’Ajuntament de Vilafranca, l’estació d’alta velocitat és «clau per al desenvolupament econòmic i la millora de la qualitat de vida de la ciutadania del Penedès».

L’Ajuntament de Vilafranca ja ha demanat reunions amb el Ministeri i la Generalitat per demanar que es prioritzi aquesta inversió.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: