Diumenge, 28 d'abril de 2024
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

Escoles i instituts posen la lectura al centre per fomentar l’hàbit lector entre els més joves

A Vilafranca hi ha centres educatius que fa anys que treballen posant la lectura al centre de la seva activitat quotidiana en moltes i diverses formes.

L’Estudi Internacional de Progrés en Comprensió Lectora que emet l’Associació Internacional per a l’Avaluació del Rendiment Educatiu avalua la comprensió lectora dels alumnes a 4t de Primària. Les darreres dades mostren una reculada generalitzada que s’ha accentuat arran de la pandèmia. El director general d’Innovació, Digitalització, Currículum i Llengües del Departament d’Educació, Joan Cuevas, explica que la comprensió lectora es pot veure afectada en el cas de Catalunya per la complexitat social.

El Departament d’Educació vol implementar polítiques educatives noves en aquest àmbit incidint en l’aprenentatge inicial de la lectura, el foment del gust per llegir, l’acompanyament a les famílies i un bon equilibri amb la digitalització, que mai hauria d’anar en detriment de la lectura en suports físics.

La reactivació de les biblioteques escolars també és fonamental i per això, entre d’altres mesures, a partir del curs vinent es posarà en marxa un programa pilot a una cinquantena de centres educatius de Catalunya, els detalls del qual es donaran a conèixer aquest proper mes de juliol.

A Vilafranca hi ha centres educatius que fa anys que treballen posant la lectura al centre de la seva activitat quotidiana en moltes i diverses formes. L’escola Mas i Perera, guardonada amb un premi de bones pràctiques del Ministeri d’Educació pel seu projecte de biblioteca com a «cor i essència de l’escola», treballa la lectura i la comprensió lectora a través de diferents activitats adaptades a cada etapa.

En aquesta escola intenten fomentar durant tota l’estada dels nens i nenes al centre el gust per la lectura amb activitats diverses i una bona oferta de llibres i revistes perquè tothom pugui trobar el que li agradi. Una part fonamental d’aquest treball transversal és la biblioteca escolar que, al Mas i Perera, funciona amb el suport de l’AMPA i, fora de l’horari lectiu, està oberta a les famílies totes les tardes fins a les 18h.

A l’institut Alt Penedès fa temps que van detectar que hi havia problemes en la comprensió lectora de l’alumnat i van decidir posar fil a l’agulla. Van dissenyar un pla ambiciós que es va posar en marxa ara fa quatre cursos amb mitja hora de lectura diària lliure en tots els nivells. Un 90% del professorat va fer una formació prèvia amb el suport del Servei Educatiu de l’Alt Penedès. A més, al centre compten amb una biblioteca actualitzada i amb un ampli fons bibliogràfic que inclou llibres en altres idiomes.

A banda de la lectura lliure diària, a l’Alt es fan moltes altres accions relacionades amb el pla de lectura de centre: tallers d’oratòria o comprensió lectora, participació a concursos, paradetes de llibres, treballs relacionats amb les lectures… Compten amb un grup de bibliodelegats molt actiu i han aconseguit que la lectura estigui integrada al centre consolidant els hàbits lectors de molts dels seus alumnes.

La biblioteca és, també en aquest cas, una part fonamental del pla lector. La bibliotecària, Rosa López, explica el que pot aportar la lectura en una etapa de la vida com l’adolescència.

Aquesta mitja hora de lectura diària que apliquen des del curs 2019 – 2020 a l’institut Alt Penedès s’ha estès a tots els centres de secundària.

En relació a la comprensió lectora en infants i adolescents, estudis i experiències demostren que tenir referents lectors a casa i gaudir d’estones de lectura compartida ajuden a consolidar uns bons hàbits lectors.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: