Centres escolars, professorat i famílies denuncien la reducció d’hores de vetlladores
Des d’Educació apunten que tots els serveis territorials han crescut en hores d’aquest servei de monitoratge però que s’han “redistribuït” avaluant de nou les necessitats de l’alumnat de cada centre
Sis anys després del decret d’escola inclusiva aprovat per la Generalitat, l’objectiu que tots els nens puguin anar a l’escola ordinària amb els recursos necessaris per obtenir una atenció de qualitat tinguin o no necessitats especials està lluny de complir-se. O almenys això és el que denuncien centres escolars, professorat i famílies.
L’octubre de 2017 la Generalitat va aprovar el decret de l’escola inclusiva perquè tots els infants -siguin quines siguin les seves diferències- puguin anar a l’escola ordinària. Amb aquest decret, la Generalitat es comprometia a dotar Educació de recursos per fer-ho possible. Però sis anys després des del sector educatiu es denuncia que això no s’està complint i els centres penedesencs han enviat una carta a Educació per exigir que no es retallin més hores de vetlladores. Ho apunta la directora de l’Estalella, Mònica Calaf.
Els centres lamenten que aquesta situació els obligui a, en certa manera, haver de prioritzar entre els alumnes amb discapacitats més greus, tot i que els lleus també necessiten suport a l’aula. Des de l’institut Eugeni d’Ors la seva directora, Verònica Arrufat, explica com treballen per ser un centre d’allò més inclusiu possible tot i la manca de recursos.
Des de la comissió d’inclusió del Baltà Elias, i també membre de l’entitat Autisme amb Futur, Trini Bové apunta que la problemàtica de la reducció d’hores de vetlladores és la punta de l’iceberg però que el que caldria és més personal especialitzat per atendre millor a l’alumnat amb necessitats especials.
Bové lamenta que no només no s’incrementen els recursos sinó que cada any se’n treuen
Des de la comissió destaquen el seu total suport al professorat, que creuen que fan tot el possible per atendre a tot l’alumnat. El professorat també està cansat d’una situació que consideren insostenible. Laura Ledesma és mestra d’educació infantil i pedagoga terapèutica a l’escola Cristòfor Mestres.
Els docents diuen que se senten «sols» i apunten que els genera ansietat voler arribar a tothom però no poder fer-ho per manca de recursos. Andrea Gómez és mestra d’educació infantil i pedagoga terapeuta al Mas i Perera.
El personal decent vol deixar clar que creuen en l’escola inclusiva però en la «real» i no pas en la que, afirmen, expliquen des de la Generalitat.
Per la seva banda des del Departament d’Educació apunten que són conscients que creixen les necessitats però asseguren que cada cop hi ha més recursos per a l’educació inclusiva. Ho comenta Maria Bandera, directora adjunta dels serveis territorials d’educació
Des de la Generalitat també reiteren que hi ha hagut un “augment molt important” de la dotació de recursos per a l’escola inclusiva passant dels 15,6 milions d’euros el curs 2020-21 als 29,2 per al curs 2023-24. Pel que fa a la figura de vetlladora, expliquen que tots els serveis territorials han crescut en hores d’aquest servei de monitoratge però que s’han «redistribuït amb criteris compartits per la Taula de Participació per un Sistema Educatiu Inclusiu”.
Des d’Educació apunten, doncs, que pot ser que un centre que abans rebia més hores de vetlladora ara en tingui menys perquè s’han avaluat de nou les necessitats del seu alumnat. Tot i així han comentat a Penedès Televisió i Ràdio Vilafranca que les hores que hagi perdut un centre les ha guanyat un altre.