Dissabte, 26 de Setembre de 2020
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

El procés d’extracció dels dos murals de Pau Boada continua fins a finals de mes

La conservació de les incisions ha estat un dels principals reptes de l’arrencament del mural gran, titulat ‘La vinya i el vi’.

Vinseum va decidir conservar dos dels murals de Pau Boada que decoraven les parets de Cal Pa i Figues: ‘La vinya i el vi’, de 1960, i ‘La sobretaula’, de 1962. Des de fa setmanes i fins a finals de maig, coincidint amb l’inici dels treballs d’enderroc de l’edifici, les conservadores i restauradores de l’empresa Krom Restauració S.L treballen en l’arrencament i posterior embalatge de les dues obres. L’objectiu és que, un cop estigui construït l’edifici de nova planta que substituirà el de Cal Pa i Figues, aquestes obres s’hi puguin tornar a instal·lar. Fins llavors, els murals seran traslladats a les reserves del museu un cop siguin extrets.

‘La vinya i el vi’, de 440 centímetres d’alçada per 750 d’amplada i 5 centímetres de guix, va ser pintat per Pau Boada amb tremp d’ou gras aplicat directament sobre el mur enguixat amb incisions que contornegen la silueta del dibuix, dels diferents elements que formen l’obra i d’algunes parts, sobretot les figures brunyides amb pedra d’àgata per treure brillantor a la pintura.

El procés que se segueix per a arrencar un mural és molt complex. Però, en el cas de ‘La vinya i el vi’ les incisions han suposat una dificultat afegida.

Les restauradores van provar diferents materials per reomplir les incisions i finalment van optar per una pasta tova de modelar.

Un cop cobertes totes les incisions i neta la capa pictòrica, es protegeix amb diverses capes d’adhesius. Tot seguit, té lloc l’aplicació de les teles. Primer s’aplica una capa de tela de cotó molt fina, bullida diverses vegades per eliminar l’aprest del cotó. La tela verge s’aplica en quadres d’uns 25 centímetres i amb les vores desfilades per no deixar marca, impregnada en cola d’ossos, un adhesiu orgànic molt fort que feien servir antigament els fusters i que es prepara prèviament al bany maria. Després hi va una segona capa, amb una tela de cotó cru una mica més gruixuda. Un cop està tota la superfície coberta s’ha d’esperar a que s’assequi.

Cal esperar el moment adequat, amb la temperatura idònia, per a procedir a l’arrencament. En el cas d’aquests murals, a vegades han hagut d’esperar dies perquè es donessin les condicions necessàries per arrencar-ne un fragment. Acabat el procés, el mural se separa de la paret per parts.

L’altre mural, el de ‘La sobretaula’, representa un perspectiva distorsionada d’una taula plena d’elements com menges, ampolles i copes. Està fet amb tremp d’ou gras aplicat directament sobre el mur i fa 260 per 345 cm. Aquest també ha de ser arrencat i embalat en els propers dies.

La resta de murals que decoraven les parets de Cal Pa i Figues, que feien referència a altres zones vitivinícoles d’Espanya, han estat fotografiats en alta resolució. Així serien reproduïbles en el cas que es decidís recuperar-los.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: