Dimarts, 30 d'abril de 2024
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

Vilafranca centra el debat en les despeses hipotecàries i reclamar clàusules bancàries abusives

Fa cinc anys, el Tribunal Suprem va determinar que alguns dels costos que els clients havien pagat li corresponien al banc

El Tribunal de Justícia de la Unió Europea donava aquest mes de gener més marge per poder reclamar les despeses de les hipoteques contretes abans del 2019. La sentència considera que els consumidors no tenien per què saber que eren clàusules abusives, com va declarar el Tribunal Suprem el 2015, ni tampoc tenir coneixement de la jurisprudència posterior, del 2019.

Amb motiu del Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores, el 15 de març, els Serveis de Consum del Consell Comarcal de l’Alt Penedès i de l’Ajuntament de Vilafranca organitzen una sessió informativa per informar sobre com reclamar les despeses hipotecàries i altres clàusules bancàries abusives.

Les persones que es van hipotecar abans del juny de 2019 poden reclamar algunes de les despeses hipotecàries que aleshores van pagar per formalitzar-la. L’Esther Perez és una de les moltes persones afectades.

Arran de diverses denúncies, el Tribunal Suprem va acabar sentenciant que els bancs aplicaven clàusules abusives. A més, l’alt tribunal va concretar els costos que havien de pagar les entitats bancàries i els que li pertocaven al client. Des de l’Ajuntament de Vilafranca expliquen que el procediment ha estat llarg, des de 2015, però es podria arribar a entendre que, a la pràctica, no hi ha període de prescripció i es pot reclamar en qualsevol moment, tot i que aquesta interpretació queda en mans de cada jutge.

Des del servei municipal de consum han rebut diverses demandes per les persones afectades.

Els conceptes que es poden retornar per clàusula abusiva són; el 100% de les despeses pagades en concepte de registre de la propietat, el 100% de les corresponents a la gestoria, el 100% dels costos pagats per a la taxació i el 50% de les despeses notarials, ja que l’altra meitat l’hauran d’assumir els usuaris.

El procediment per poder reclamar és el següent; les persones afectades cal que s’adrecin a atenció al client de l’entitat amb la qual hagi signat el préstec hipotecari i fer la reclamació.

Un cop rebuda la reclamació des de l’entitat financera tenen 1 mes vista per donar resposta. En cas que aquesta sigui negativa el que es pot intentar és gestionar una mediació per arribar a un acord amistós, des dels organismes de consum com són l’oficina de consum de l’Ajuntament o del Consell Comarcal.

En cas que la mediació no funcioni, el següent pas és passar a disposició judicial. Dues vies- demanda individual amb el procediment ordinari i en dues setmanes el judici verbal i la demanda col•lectiva.

Des de l’Associació de Consumidors encoratgen a tothom a passar a assessorar-se i a passar a disposició judicial, ja que la llei i la jurisprudència empara al consumidors.

En molts casos els bancs responen dient que el cas ha prescrit, però els experts recorden que el Codi Civil català marca la prescripció als 10 anys i les primeres sentències del Tribunal Suprem van sortir el 2015, així que encara no hauran prescrit fins al 2025.

Les persones que es van hipotecar més tard del 2019, no els correspondria reclamar, ja que a partir de març d’aquell any va entrar en vigor la llei de Contractes de Crèdit Immobiliari, norma que actualment regula aquesta tipologia de contractes.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: