Diumenge, 28 d'abril de 2024
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

Els productors de cava afronten amb entusiasme Nadal, en un any de rècord pel que fa a vendes

Les vendes de cava dels cellers augmenten durant la campanya nadalenca al Penedès i permeten solucionar, en part, els sobrecostos provocats per la inflació i la sequera.

S’acosten les Festes de Nadal i a les taules de les llars del Penedès no hi pot faltar mai una ampolla de cava per brindar en família. Un producte DO característic del territori, que durant aquestes dates aglutina gran part de la facturació dels cellers i suposa, també, un alleujament davant el context inflacionari i climàtic actual.

La Denominació d’Origen Cava, tot i les complicacions que afronta el sector, ha tornat a mostrar un sòlid creixement durant els nous primers mesos, segons ha apuntat aquesta setmana el Consell Regulador, amb un augment de les vendes d’un 2,35% respecte a l’any anterior i un 7,65% en el mercat nacional. Unes dades de record que permeten a les caves afrontar, amb molt més optimisme, el mes de desembre, ja de per si positiu.

Per cellers de la comarca com Sumarroca, ubicat al municipi de Subirats, la campanya nadalenca és molt important, ja que suposa el 40% de la facturació anual de cava del celler. Aquest any, les expectatives de vendes del celler són molt positives, amb una campanya que està funcionant molt bé, però que novament està marcada pel context inflacionari actual.

Segons Joaquim Tosas, president de l’Associació d’Elaboradors de Cava, l’increment dels costos de producció d’aquesta DO no és una novetat, sinó un problema iniciat l’any 2021 amb l’augment del preu de l’energia que s’ha estès a les matèries primeres com el raïm, que aquest any ha pujat un 20%, provocant, de manera conjunta, un escenari d’hiperinflació general en el sector vitivinícola.

Tanmateix, des de Sumarroca esperen que les festes nadalenques permetin solucionar, amb la seva respectiva facturació de cava, una part dels sobrecostos derivats de l’increment dels preus i les matèries primeres.

Un altre factor per entendre l’augment del preu i l’increment dels costos de producció del cava, a més de la inflació, és l’actual context de sequera que viu el Penedès i que, de manera extrema, afecta el 50% del territori català.

L’absència de pluja afecta, en especial, als petits cellers del territori. Aquest és el cas, per exemple, de Terra de Marca, un petit celler ubicat a Castellví de la Marca, que cada cop veu més limitada la seva producció de cava en tenir un terreny reduït i un mercat més local. Un tret diferencial que dificulta solucionar els sobrecostos productius.

Tot i els problemes derivats de la sequera i l’augment dels costos de producció, la previsió de vendes nadalenques de Terra de Marca també està sent positiva. En aquest cas, les dades de facturació són similars a les de l’any anterior.

Des del celler castellvinenc asseguren que les festes de Nadal, com en el cas de Sumarroca, són la millora època per vendre cava, ja que la gent està molt animada i el producte representa un gran acompanyament pels àpats i celebracions nadalenques en família.

Aquesta situació es tradueix, a més, en un augment de la feina i la facturació positiva gràcies, en part, a la base de clients fidels de la que disposa Terra de Marca, que enguany han ampliat.

Les bones previsions econòmiques durant Nadal, però, poden canviar aviat. Les vendes són positives, però la collita d’enguany ha sigut molt curta, fruit de la sequera. Un fet, avisen des de l’Associació d’Elaboradors del Cava, que farà preveure una reducció progressiva del nombre d’ampolles de cava produïdes.

La problemàtica, a més, obliga alguns cellers a haver de buscar altres models productius menys dependents.

Petits celleristes com l’Anna, de Terra de Marca, asseguren que la reducció de la producció d’ampolles els ha fet repensar en treballar amb altres pagesos i no dependre únicament de les seves vinyes, per poder recompensar les pèrdues d’una sequera i una inflació que no donen treva ni per la campanya nadalenca del cava.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: