Dilluns, 26 de Setembre de 2022
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

Una millor cobertura de serveis de transport interurbà, clau per l’accés a estudis superiors

Vilafranca aspira a millorar la seva connexió amb altres ciutats universitàries amb una bona cobertura de serveis de transport interurbà.

La posada en marxa d’un servei de bus de Vilafranca a la Universitat Autònoma de Barcelona, de la qual encara se’n desconeixen els detalls, és un pas més per connectar la vila amb altres ciutats i campus universitaris. Però queden molts reptes pendents per millorar el transport públic de Vilafranca cap a ciutats com Tarragona, Vilanova o Igualada. Un transport que també ha de donar resposta als estudiants de la nova Facultat d’Infermeria de Vilafranca que vinguin de fora.

Molts estudiants de Vilafranca i altres municipis de la comarca viatgen cada dia als seus centres d’estudi a Barcelona, Tarragona, Cerdanyola del Vallès, Vilanova o Igualada. I, a partir del curs vinent, Vilafranca també serà seu d’estudis universitaris amb la nova Facultat d’Infermeria de la URV. En aquest sentit, la millora de la connexió entre la capital de l’Alt Penedès i ciutats on s’ofereixen estudis superiors té molts reptes pendents sobre la taula. L’oferta de transport públic, tant ferroviari com per carretera, sovint no respon a les necessitats dels estudiants. En molts casos, han de fer transbords que no sempre tenen una correspondència immediata, els viatges s’allarguen i molts opten per utilitzar el vehicle privat. Alguns decideixen anar a viure a prop del seu centre d’estudi.

El Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori ha confirmat a Ràdio Vilafranca i Penedès TV que la Generalitat «està treballant» per poder donar aviat un servei entre Vilafranca i la UAB. Però no han donat més informació al respecte i només apunten que «properament es podrà informar d’horaris i recorregut».

Des de l’Ajuntament de Vilafranca esperen que el servei entri en funcionament aquest mes de setembre ja que es tracta d’una solució llargament esperada i reivindicada.

Apunten que la línia estarà operada per Monbús i que podria parar també a Sant Sadurní d’Anoia. Segons dades del 2019 proporcionades per la UAB, a l’Alt Penedès hi hauria unes 400 persones que estudien o treballen a l’Autònoma.

En tot cas, el regidor de Mobilitat, Aureli Ruiz, opina que també s’ha de solucionar la connexió ferroviària amb la UAB allargant la R8, que ara acaba a Martorell, fins a Vilafranca.

Des de l’associació Promoció del Transport Públic, Jordi Oyonarte destaca que fins ara la connexió del Penedès amb el Vallès amb transport públic era inexistent.

A banda del nou enllaç amb l’Autònoma, Vilafranca aspira a millorar la seva connexió amb altres ciutats universitàries amb una bona cobertura de serveis de transport interurbà, tal com marca el pla de mobilitat urbana i sostenible. Allargar la RT2, que ara mor a L’Arboç, fins a la capital altpenedesenca, de manera que no calgui fer transbord per anar a Tarragona és una de les opcions que defensen des de l’Ajuntament.

A dia d’avui, els transbords fan incòmodes els desplaçaments.

Des de l’associació Promoció del Transport Públic creuen que una bona manera de millorar la xarxa de transport públic a Catalunya seria la seva proposta de línia ferroviària R80, que uniria Reus amb Girona passant pel Penedès.

Tornant al transport per carretera, s’està treballant per reforçar amb més expedicions a les hores punta el servei de bus de Vilafranca a Barcelona. En aquest sentit, cal tenir en compte que el curs 2023 – 2024 s’habilitarà un carril VAO entre Molins de Rei i Barcelona que serà exclusiu per a busos.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: