Dilluns, 29 d'abril de 2024
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

L’Alt Penedès és pioner a Catalunya en apostar per prioritzar les bicicletes amb les vies 2-1

L’objectiu és prioritzar les bicicletes, pacificar el trànsit en vehicle privat i fer-ho compatible amb l’activitat vitivinícola en antics camins rurals asfaltats.

Això és possible gràcies a les vies dos menys u, que de moment s’ha implementat a la Carrerada i que permet anar des de Vilafranca i fins a Guardiola en bicicleta d’una manera segura.

Les carreteres dos menys u, populars a França i als Països Baixos tot just comencen a implantar-se al nostre país. I un dels projectes pioners a Catalunya ha estat a l’Alt Penedès, que fa temps que busca solucions per prioritzar les bicicletes. Aquest projecte, impulsat pel Consell Comarcal de l’Alt Penedès és compatible amb antics camins rurals asfaltats. VAIC mobility ha estat l’empresa encarregada d’estudiar el territori per veure la viabilitat de fer una xarxa per anar en bicicleta tant per mobilitat obligada com per la de turisme o passeig per camins entre vinyes i optar per instaurar les carreteres 2-1.

El model ideal és en vials de sis metres d’amplada, amb dos carrils laterals per a bicicletes d’1,5 o 2 metres d’amplada. Així doncs, l’espai central és el carril destinat a cotxes que, en cas de trobar-se un altre vehicle a motor en sentit contrari, s’han d’apartar o aturar-se per deixar-lo passar.

La Marta Salamé és enginyera del Consell Comarcal i explica les potencialitats del Penedès pel qual és pioner en un projecte com aquest.

Les carreteres 2-1 tenen com a objectiu principal promoure la mobilitat activa i segura. És a dir, les bicicletes i vianants tenen prioritat respecte als cotxes i camions. La senyalització i els elements físics com és la de les marques vermelles deixen clara aquesta pacificació i que són els conductors els que s’han d’adaptar i no a la inversa. Ho explica Xavier Lluch, president del CCAP.

L’afició a la bicicleta a l’Alt Penedès és indiscutible, i entitats com El Repetxó, club esportiu i entitat cultural, expliquen que la comarca és especial per pedalar pel seu territori.

I en un territori com és el Penedès, i amb projectes com les vies 2-1 el que es vol és primer conscienciar als vehicles que opten per anar per les vies secundàries asfaltades com a dreceres per als cotxes que, en general, no respecten la limitació de 30 o 40 quilòmetres per hora.

Per aquest motiu des de VAIC mobility creuen que cal un canvi de mentalitat entre la ciutadania.

L’actuació més emblemàtica de via 2-1 està prevista també a l’Alt Penedès, que es convertirà el vial de servei de la C-15 en un eix amb prioritat per les bicicletes.

Inicialment, l’actuació abastaria tot el pas de la C-15 amb gairebé 20 quilòmetres d’un vial que estava en mal estat i que la Generalitat plantejava millorar per tal de fer-hi passar els tractors i altres vehicles agraris.

Amb tot, l’objectiu i rerefons de crear aquest projecte pioner a Catalunya és educar als cotxes i prioritzar les bicicletes en vies secundàries.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: