Diumenge, 3 de Juliol de 2022
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

Les empreses de transport del Penedès celebren l’anunci de la desaparició del peatge a l’AP-7

El govern anunciava fa unes setmanes que el proper mes de setembre els peatges a diferents autopistes, entre elles l’AP-7 al seu pas per la comarca, desapareixen.

A primers de gener es va anunciar que el mes de setembre de 2021 se suprimirien els peatges en diverses vies entre les quals hi ha l’AP-7 entre la Junquera i Tarragona, i per tant amb una afectació directe al seu pas per la nostra comarca. La decisió ha estat ben rebuda per les empreses de transport que operen des del Penedès, ja que era una reclamació històrica atès que no hi ha vies d’alta capacitat alternatives a les de peatge.

El gerent de Transports Ruiz-Milà, Aureli Ruiz, recorda però que ja el 2005 havia de desaparèixer aquest peatge, que s’ha allargat fins ara fruit d’unes obres que es van fer a la zona de Bellaterra i de Tarragona.

Tot i que els transportistes en seran uns grans beneficiats, la supressió del peatge repercutirà en la població en general, ja que són moltes les persones que es desplacen diàriament per aquestes vies de pagament per anar a treballar. Per l’AP-7 al seu pas per Catalunya hi circulen uns 47.000 vehicles diàriament.

Ruiz comenta que han fet alguns càlculs, i que per a la seva empresa la desaparició del peatge pot representar un estalvi d’uns 3.000 euros anuals per vehicle. Això pot suposar un abaratiment important dels serveis de logística al nostre territori.

Des de Coral Transports també reconeixen que és el compliment d’una reclamació històrica de les empreses del Penedès. El seu president, Joan Comas, considera que un primer impacte és se’ns dubte positiu; però remarca també que caldrà veure com es cobreix el cost del manteniment d’aquestes vies.

A Europa per exemple funciona en molts països el sistema de l’Eurovinyeta, i Comas apunta que ara estan a l’espera de veure quina és la proposta que es fa des del govern per cobrir el manteniment d’aquestes autopistes.

A Transports Coral han calculat que la desaparició dels peatges els pots representar una reducció d’entre el 3 i el 5% en els seus costos. D’altra banda però, Joan Comas explica que segons alguns informes el trànsit en aquestes vies d’alta capacitat pot crèixer al voltant del 40% i el seu temor és veure si els accessos d’entrada i sortida per exemple a l’AP-7 poden assumir-ho.

Un exemple d’aquesta situació és el fet que en el seu cas per anar cap a Tarrgona per l’AP-7 no tenen accés des de Vilafranca Nord, i han de circular força estona per la N-340 fins arribar a l’entrada de Vilafranca Sud.

Aquest principi de 2021 però, ha portat també altres novetats a les empreses de transport, i un dels més destacats és el Brexit que ha complicat l’intercanvi comercial amb el Regne Unit. Comas explica que hi ha empreses que han decidit deixar de fer aquest viatge i que, els qui com ells continuen, han vist com s’han incrementat els costos. La raó principal és el temps que s’inverteix en complimentar tota la documentació necessària.

Unes retencions que poden fer encarir el cost de cada viatge un 80% sobre el preu anterior al Brexit, ja que els camions poder arribar a perdre una setmana en cada trajecte a causa de la paperassa.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: