Diumenge, 14 de juliol de 2024
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

L’autor del programa TEI explica a Vilafranca com evitar l’assetjament a escoles i instituts

L’autor del programa Tutors entre Iguals ha explicat a Vilafranca que les claus per prevenir l’assetjament escolar són la bona convivència i l’apoderament dels alumnes.

Andrés González Bellido és catedràtic en psicologia i pedagogia, coordinador del grup de treball i investigació de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat de Barcelona, especialista en prevenció de l’assetjament escolar i autor del programa TEI, Tutors entre Iguals.

Dimarts va ser a Vilafranca convidat per l’AMPA de l’institut Eugeni d’Ors per parlar sobre pautes de convivència, bullying i ciberbullying. L’acompanyava Salvador Rovira, director de l’Institut Front Marítim de Barcelona, el primer centre on es va implementar el programa TEI, que ara ja és present en prop de 400 centres de tot l’estat, implicant uns 70.000 alumnes. Rovira explicava just abans de començar l’acte que la manera d’afrontar un cas d’assetjament ha de ser conjunta, tot i que la coordinació sigui complicada.

Per la seva part, González Bellido posava l’accent en què la clau per prevenir situacions d’assetjament és una bona convivència i l’apoderament dels alumnes per actuar quan detecten que algú fa mal a algú altre.

Als instituts on està en marxa el programa TEI, cada alumne dels grans fa de tutor d’un dels que acaben d’entrar a l’institut. D’aquesta manera l’ajuda a afrontar el pas complicat de l’ensenyament primari al secundari, el canvi de centre i el fet de ser “dels petits”. El programa TEI implica tota la comunitat educativa amb l’objectiu de millorar la integració escolar, treballar per una escola inclusiva i perquè no hi hagi actituds violentes, tot afavorint i fomentant les relacions entre iguals.

Durant la conferència, a banda d’explicar el TEI, González Bellido va aportar dades sobre assetjament escolar. Destaca el fet que cada cop hi ha constància de més casos, no necessàriament perquè n’hi hagi més, sinó perquè n’augmenta la detecció; que les conductes d’assetjament són més nombroses a la primària, tot i que se solen agreujar més tard a la secundària; que un 70% de les situacions d’assetjament neixen en ciberbullying i acaben en bullying o a la inversa; que els assetjats expliquen la seva situació abans als amics que a la família o als professors i que un 16% de les persones assetjades no demana ajut a ningú.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: