Dimecres, 1 de maig de 2024
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

Els ressalts no estan regulats però continuen proliferant a Vilafranca i comarca

Trànsit recomana que es busquin alternatives als ressalts que fan reduir la velocitat. Ajuntaments com el de Vilafranca continuen instal·lant aquests sistemes tot i que encara no hi ha cap normativa que els reguli.

<br />Des de fa més de deu anys els ressalts i el que es coneixen com les esquenes d’ase es van començar a implantar a carrers de municipis com els de Vilafranca. Aquestes plataformes elevades es consideren molt eficients per reduir la velocitat i són aptes per a qualsevol tipus de vehicle i volum de trànsit. Com a desavantatges, el Servei Català de Trànsit adverteix que els ciclomotors poden mantenir la velocitat sense reduir-la, i que poden provocar malalties professionals a conductors d’autobusos i camions. Un dels elements reductors de velocitat que més han proliferat són els ressalts de cautxú. Justament, aquests no són gaire aconsellables, segons Trànsit, perquè es deterioren amb més facilitat i, moltes vegades, els cargols que els subjecten salten. A més, aquest tipus d’elements malmeten el paviment que hi ha a sota. A aquests s’afegeixen els passos de vianants de ressalts. Trànsit recomana que no facin una alçada de més de 10 centímetres, i que tinguin una amplada d’entre 2 metres i mig i 4. A més, s’aconsella que a les cruïlles i a les portes d’entrada de les zones residencials s’utilitzin aquests passos i no les esquenes d’ase. Amb els anys, l’ús dels ressalts per fer reduir la velocitat ha anat augmentant cada vegada més i s’ha adoptat, en molts casos, com la mesura idònia perquè els vehicles condueixin per les vies urbanes a velocitats inferiors. Tot i això, encara no hi ha cap normativa que reguli l’ús dels ressalts i, per tant, hi ha un buit legal a l’hora de saber quin tipus de ressalt es pot posar i quin no. <br /><br />El Servei Català de Trànsit ha elaborat un dossier tècnic amb algunes recomanacions sobre els usos d’aquests elements, tot i que considera que els ajuntaments haurien de buscar, a llarg termini, altres mesures per combatre la velocitat. En l’informe s’hi poden trobar indicacions sobre quins elements són els més adequats, segons les característiques de la via on hagi d’anar instal·lat.

Els elements físics reductors, com ara els ressalts, aconsegueixen que els conductors redueixin la velocitat entre un 20 i un 30%. Com que es tracta d’una eficàcia immediata, els ajuntaments han trobat en aquests elements la manera de fer rebaixar la velocitat a les vies urbanes. Tot i així, cal que s’implantin respectant un conjunt de regles, i que no constitueixin un perill per als que condueixen ni que facin malbé la part baixa dels cotxes.

 

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: