L’AP-7 i l’R4 converteixen l’Alt Penedès en un punt negre viari
Els accidents a l’autopista, les llargues cues que aquests comporten i els constants retards de l’R4 formen part ja del dia a dia de la comarca.
Els usuaris del transport públic estan farts. És per això que aquest passat cap de setmana, diverses plataformes i col·lectius han sortit als carrers per demanar un servei digne. Un dels organitzadors era l’associació Promoció del Transport Públic, que a l’Alt Penedès hi té representació. El seu delegat, Albert Parès, ens explica que durant aquest temps han rebut nombroses queixes sobre l’estat actual de l’R4 i el bus exprés de la comarca.
La línia R4, entre les més afectades pel nombre d’incidències diàries
Pel que fa a les Rodalies, durant aquest inici d’any ja s’han registrat múltiples incidències a l’R4. Tres de les quatre estacions més afectades del servei formen part d’aquesta línia: Sant Vicenç de Calders, Hospitalet de Llobregat i Barcelona-Sants. A més, el Govern ha admès que el 25% dels trens de Rodalies són inoperatius, augmentant les interrupcions del servei. Fruit d’això, la plataforma de Parès reclama una clara millora del manteniment del servei i, sobretot, de les seves infraestructures.
L’Eix Transversal Ferroviari, una solució?
La plataforma Pro Vegueria Penedès, però, va més enllà. El seu president, Jordi Cuyàs, creu que el principal problema és l’acumulació de trens entre Tarragona i Barcelona. El Penedès, situat al mig, és un dels grans damnificats.
Per Cuyàs, l’actual situació ferroviària no té una solució immediata, però una d’elles seria l’Eix Transversal Ferroviari. La línia evitaria la saturació de l’R4, diversificant la xarxa de trens, especialment els de mercaderies, arreu de Catalunya. Recentment, la Generalitat ha anunciat que inclourà el projecte en el nou Pla d’Infraestructures. En aquest sentit Pro Vegueria Penedès també treballa en el futur de l’Eix.
Si la incidència no és a les vies, és la carretera
L’altra via problemàtica és l’AP-7. Des de la liberalització dels peatges, el trànsit ha augmentat i els accidents, especialment en el tram de Martorell, són una constant. Fa unes setmanes, 4 accidents en 3 dies van tornar a col·lapsar l’autopista en el seu pas per la comarca.
Usuàris de bus i conductors afectats, però també els transportistes
La situació no sols afecta els conductors de vehicles privats i usuaris de bus. També a sectors tan importants com el del transport. Aquest és el cas de l’empresa penedesenca Logivit, dedicada al transport de mercaderies internacional. Des del seu Consell de Direcció, en parla Ramon Riera.
Tot i que el trànsit de camions ha augmentat un 61% en 5 anys, i que aquests estan involucrats en la majoria d’accidents, Riera assegura que la culpa no sempre és de sector.
Riera assegura que la solució no passa per implementar peatges, sinó per millorar el transport públic, perquè molta més gent torni a agafar-lo.
De totes maneres, el Govern ja treballa en un nou tram de velocitat variable entre Maçanet de la Selva i el Vendrell per reduir la sinistralitat.