Dijous, 2 de maig de 2024
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

La pacificació del trànsit al Baltà, un pas en el camí cap a entorns més segurs i saludables

Des d’aquest dimarts s’està aplicant la mesura de pacificació anunciada per l’Ajuntament fa unes setmanes a l’entorn de l’escola Baltà i Elias.

Unes dècades enrere, la majoria de nenes i nens, tant en pobles com en grans ciutats, anaven a l’escola a peu i jugaven als carrers i places, sense haver d’estar acompanyats per persones adultes. Amb el pas del temps, l’autonomia de moviments de la canalla s’ha anat veient limitada per un model urbà que prioritza la mobilitat en vehicle privat. Però, en els darrers anys, les comunitats educatives s’estan mobilitzant perquè els entorns escolars siguin més segurs i saludables reduint el pas dels vehicles de motor a l’entrada i la sortida de l’alumnat.

Des d’aquest dimarts s’està aplicant la mesura de pacificació anunciada per l’Ajuntament fa unes setmanes a l’entorn de l’escola Baltà i Elias. En dues franges horàries coincidint amb l’entrada i la sortida, entre les 8.45 i les 9.05h al matí i les 16.15 i les 16.35h a la tarda, es tanca al trànsit de vehicles el carrer Francesc de Paula Bové, on hi ha l’entrada principal al recinte. El tall es fa entre l’avinguda del Pla del Diable i el carrer Pare Martí Grivé. En aquest horari, el veïnat del carrer Pare Martí Grivé pot sortir amb normalitat pel carrer Francesc de Paula Bové cap al carrer Eugeni d’Ors.

L’Associació de Famílies d’Alumnes del Baltà feia temps que demanava a l’Ajuntament algun tipus d’acció per millorar la seguretat i la tranquil·litat d’alumnes i famílies en els moments de major concentració de persones al voltant del centre educatiu.

Amb el suport de la direcció de l’escola i acordat amb l’Associació Veïnal de Sant Julià, l’Ajuntament va decidir tirar endavant amb la mesura en la línia que expressa el Pla de Mobilitat Urbana de Vilafranca de facilitar una mobilitat més segura per a l’alumnat i les famílies per accedir als equipaments educatius.

Amb la pacificació, es vol evitar el pas de vehicles de motor en els moments de més concentració de gent, així com els aparcaments en doble fila, que reduïen la visibilitat i originaven situacions perilloses.

Des de la direcció de l’escola, Cecília Raventós, explica que al matí l’entrada es fa esglaonada i per tres portes diferents. Però, a la tarda, tot l’alumnat surt per la porta principal.

Raventós comenta que tenir en un entorn tranquil, sense haver d’estar pendents dels cotxes, també contribueix al benestar emocional dels infants i les seves famílies.

En el primer dia de la posada en funcionament del tall de carrer, les famílies del Baltà valoraven així la iniciativa.

Després de tenir el tema sobre la taula durant gairebé 10 anys, al setembre del 2017 es va començar a posar una tanca al carrer Puigmoltó per facilitar l’entrada a l’escola Estalella i Graells. El conserge la posava i la retirava quan tot l’alumnat ja era dins l’escola. Allò va ser una prova pilot que va acabar amb la instal·lació d’una pilona automàtica a principis del 2019. Sis anys després, la directora de l’escola Mònica Calaf explica que aquests canvis requereixen d’un procés llarg d’adaptació i de bona voluntat per part de tothom.

A l’Estalella, els nens i nenes també entren per diferents portes. A banda de la principal, al carrer Puigmoltó, per la plaça del Carme i el carrer de la Font, on hi ha una zona de càrrega i descàrrega, tot i que, de 8.45 a 9.05 i a partir de les 16.20h, l’accés ha d’estar tancat.

Des del Seminari Mobilitat i Infància, un grup de treball format per professionals de l’urbanisme, l’educació, la gestió de la mobilitat, la seguretat viària i la salut pública i representants de diferents administracions, universitats i centres de recerca, consultores i organitzacions ciutadanes asseguren que «el predomini de la mobilitat motoritzada als carrers va en detriment de la seguretat i l’autonomia infantil».

Des del Seminari recorden que els accidents de trànsit continuen sent «una de les principals causes de mort en nens i nenes menors de 15 anys» i destaquen la necessitat de promoure la «mobilitat activa, segura i autònoma de la infància» perquè «forma part dels seus drets».

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: