Dijous, 25 de setembre de 2025
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

La formació del professorat i els recursos econòmics, reptes per una educació inclusiva real

El Govern de la Generalitat va aprovar el 2017 un decret per l’escola inclusiva però la inversió és totalment insuficent per tal tal que aquest tipus d’educació sigui efectiva a tots els centres

L’Ajuntament de Vilafranca va organitzar aquest dimecres una nova sessió del ‘Tast d’Idees’ per reflexionar sobre els reptes de l’educació inclusiva. A Catalunya uns 35.000 infants tenen reconeguda una discapacitat o trastorn que els afecta l’aprenentatge, però molts encara no reben el mateix tracte que la resta dels seus companys perquè sovint no poden quedar-se al menjador ni anar a colònies, per exemple, per manca de personal de suport necessari. I és que l’objectiu de l’escola inclusiva és que el màxim nombre d’alumnat pugui estudiar a l’escola ordinària i que siguin els mestres d’educació especial els que es desplacin per donar-los suport.

El Govern de la Generalitat va aprovar el 2017 un decret per l’escola inclusiva però els recursos són insuficients. Al Tast d’Idees va participar Elena Montfort, mestra d’educació especial, que apuntava que l’educació inclusiva ha evolucionat en positiu però que encara hi ha molta feina a fer.

Montfort té clar que des de la Generalitat s’hauria d’apostar més per l’escola inclusiva, amb els recursos que facin falta perquè com ha millorat la detecció també se’n registren més casos i, per tant, es necessita més inversió.

A banda de recursos econòmics directes, la formació és essencial per tal de donar una bona atenció i també un bon acompanyament a les famílies d’aquests infants.

També formava part del Tast d’Idees Efrèn Carbonell, psicopedagog i membre de les juntes de l’Associació de Mestres Rosa Sensat i de la Federació Catalana de Voluntariat Social. Carbonell va destacar els beneficis de la inclusió per a tota la societat

Carbonell insisteix en la formació del professorat però també en una bona educació en la inclusió des de ben petits i petites

Per la seva banda des de la Comissió d’Inclusió de Vilafranca Trini Bové comenta que cal ser positiu però que realment el decret està molt lluny de ser una realitat efectiva

Bové agraeix la feina que voluntàriament fan molts mestres i professors per poder tenir una educació inclusiva i lamenta que encara ara però la inclusió no es vegi com un treball que s’ha de fer en xarxa

L’informe “L’educació inclusiva a Catalunya’ diu que la meitat dels joves d’entre 16 i 21 anys amb necessitats educatives especials no estudia i, si ho fan, és en centres d’educació especial per la manca d’oferta als instituts ordinaris. A més també denuncia la poca inclusió que hi ha en les activitats de lleure educatiu.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: