Dissabte, 9 de novembre de 2024
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

La mediació es va consolidant com a eina de resolució de conflictes veïnals i familiars

Cada cop més ciutadans s’animen a la comarca a utilitzar aquest sistema de resolució de conflictes, que busca a través de l’acord entre les parts i la seva implicació evitar la via judicial

El passat 21 de gener s’esqueia el Dia Europeu de la Mediació, i amb aquest motiu com ja han fet els darrers anys, els serveis de mediació del Consell Comarcal i de l’Ajuntament de Vilafranca van instal·lar dissabte al matí una parada informativa a la Rambla de Sant Francesc per tal de donar més visibilitat a aquests serveis i explicar la tasca que duen a terme.

La mediació és una eina útil per tal de resoldre diferències de tot tipus, i com explica la mediadora i especialista en mediació familiar i comunitària Anna Vall és una eina que permet a les persones ser protagonistes també de la solució del conflicte.

Per Vall és important també tenir present que la mediació demana de les parts implicades voluntat de trobar una solució. S’ha de partir sempre de situacions on hi hagi un cert equilibri, sense cap voluntat d’imposar solucions per cap dels implicats.

En xifres, el Servei de Mediació de l’Ajuntament de Vilafranca va treballar en 153 expedients al llarg de l’any passat, i es van resoldre de manera positiva un 80% dels casos.

El regidor de Convivència i Ciutadania, Ramon Zaballa, destacava també la mediació com a un sistema de resolució de conflictes que mostra la maduresa d’una societat, buscant la participació de les parts implicades en la solució.

El regidor també posava en valor el fet que les actuacions s’han fet en tots els barris de la Vila, i amb diferents tipus de problemàtiques.

Com hem comentat, en la majoria de casos la resolució ha estat positiva, i aquest fet segons Ramon Zaballa mostra que el sistema funciona i que la gent hi confia.

Pels responsables d’aquests serveis de mediació, evitar arribar a la judicialització d’un conflicte sempre és positiu, i facilita sovint que es pugui resoldre amb més celeritat.

En el cas del Consell Comarcal, el Servei de Mediació Ciutadana ha rebut 73 sol·licituds d’intervenció aquest passat 2023. Beatriz Romero, tècnica del Servei de Mediació, remarca que la satisfacció dels usuaris és gran i que en la majoria de casos s’arriba a un acord. Pel que fa a les tipologies, en el seu cas apunta que han detectat un cert augment de les demandes de mediació familiar.

Romero apunta que també han constatat que cada cop hi ha més persones que s’acosten al servei a nivell particular, més enllà de les que hi van derivades des de les administracions.

Al llarg del matí de dissabte i a diferents ubicacions del centre es van fer també representacions teatralitzades a peu de carrer en les quals dues actrius van simular un conflicte veïnal susceptible de ser resolt mitjançant les eines de la mediació. A més, la Batucada de l’Escola de Música de l’Alt Penedès les va acompanyar en el seu recorregut.

La mediació també s’aplica en la resolució de conflictes relacionades amb el consum. En aquest sentit, des de l’Oficina Comarcal de Consum l’any 2023 es van resoldre 391 expedients de reclamacions de persones consumidores de la comarca. En el 77% de les reclamacions (302 expedients) es va iniciar el procediment de mediació en Consum i, un cop avaluada la seva viabilitat, van ser comunicades un total de 288 propostes de mediació al sector empresarial. D’aquestes propostes, el 80% (228 expedients) van ser acceptades per les empreses.

De les 228 mediacions de Consum gestionades des del Consell Comarcal, es va arribar a un acord en el 66% dels casos (un 6% més que els anys 2021 i 2022), evitant d’aquesta manera la via judicial.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: