Dilluns, 29 d'abril de 2024
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

Els instituts prohibeixen el mòbil davant la pèrdua d’atenció i els conflictes a les xarxes

Amb el canvi de normativa que s’ha aplicat aquest curs al Milà i Fontanals, ara ja no es permet l’ús dels telèfons mòbils a cap institut de Vilafranca.

Amb el canvi de normativa al Milà, ara ja no es permet l’ús dels telèfons mòbils a cap institut de Vilafranca. Els mòbils havien entrat amb força a les aules per aprofitar els avantatges de la tecnologia en l’aprenentatge. Però els avenços tecnològics, d’una banda, i, de l’altra, l’addicció que presenten molts adolescents han provocat en els darrers cursos un degoteig constant de centres que s’han acabat declarant «lliures de mòbils».

Els dos motius principals són els problemes de pèrdua d’atenció i els conflictes que es generen en l’àmbit de les xarxes socials.

Des dels instituts han comprovat que hi ha desconeixença de les conseqüències que suposa fer o publicar fotografies no desitjades i comentaris despectius, provocadors o assetjadors a les xarxes socials. Per això és cabdal que les famílies s’impliquin.

Al Milà, la resposta davant la nova normativa està sent positiva.

L’alumnat en general, així com la resta de comunitat educativa, ha rebut bé el canvi, tot i que en alguns casos voldrien que hi hagués més flexibilitat.

Des de l’inici del curs hi ha hagut tres expulsions per aquest tema en un centre on hi estudia al voltant d’un miler d’alumnes.

Els mòbils i l’accés immediat a internet que ens permeten suposen una evasió fàcil que té conseqüències sobre la nostra vida. Per això és important posar-se límits i poder aprofitar els avantatges que ens brinda la tecnologia.

La sociòloga i educadora Alba Castellví recorda que les xarxes socials estan dissenyades perquè hi destinem com més temps millor. Per això, tenir el mòbil a mà, encara que estigui prohibit treure’l, resulta molt temptador.

La dificultat per concentrar-se és una de les conseqüències de l’exposició excessiva als continguts que consulten els adolescents a internet.

Davant d’aquest context comencen a sorgir iniciatives comunitàries, com els anomenats plans de benestar digital.

La cap del departament de Matemàtiques de l’Institut Milà i Fontanals, Conchi Hito, sempre ha defensat l’ús de la tecnologia a les aules. Hito ens parla dels avantatges que presenten aquestes eines, com compartir els apunts digitals.

La professora creu, però, que cal afrontar un debat que s’està defugint. Un debat cada cop més imprescindible que ara té un nou front obert: la intel·ligència artificial.

Un exemple de les possibilitats que ofereix la tecnologia és el llibre de l’editorial Premium ‘Ulma y Bruno en las lunas de Saturno’, de Jesús Moracho; l’obra editada a l’estat que té més contingut en realitat augmentada.

En el cas dels adolescents, un ús excessiu dels mòbils pot repercutir en la salut física, amb efectes com son deficient o deteriorament de la visió; la salut emocional, amb dèficit d’atenció i comportaments depressius o antisocials; o efectes neuropsicològics, com l’ansietat derivada de la dependència o canvis estructurals del cervell relacionats amb el control cognitiu.

L’entrevista

Darrerament estan sorgint moviments entre famílies i comunitats per endarrerir la cessió de l’ús del mòbil entre els més joves. Parlem de l’ús d’aquests dispositius en nens i adolescents amb la sociòloga i educadora Alba Castellví.

Recupera més entrevistes de L’informatiu al nostre canal de Youtube: https://www.youtube.com/playlist?list=PLA6OcPVf0f_ba9fjECCk4wLlJan_6hf-n

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: