Dijous, 25 d'abril de 2024
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

ERC proposa “La Xarxa Verda”, una transformació urbana per guanyar connectivitat entre barris

Crear corredors verds, amb mobilitat pacificada, més connectivitat entre barris i amb més espai per la gent és la proposta de transformació urbana que lidera Pere Sàbat, candidat d’ERC a l’alcaldia.

Una de les propostes més importants és la rehabilitació d’un dels eixos de comunicació centrals de la ciutat: del carrer Sant Pere fins al carrer Espirall, connectant els barris de Sant Julià, Centre i Espirall

Sàbat proposa arribar al 20 quilòmetres de xarxa ciclable a Vilafranca i unir-los amb pobles de la comarca, que deixi enrrere el model de ciutat pensat per a cotxes i amb perspectives a un model general de ciutat verda.

El projecte es fonamenta en quatre eixos de rehabilitació de carrers que proporcionarà a la ciutat un pas endavant en un model saludable de Vilafranca, que prenen de referència la ciutat de Pontevedra.

Un dels punts centrals de la proposta és la rehabilitació de l’eix que va del carrer Sant Pere al carrer Espirall, un eix que vertebra la ciutat de nord a sud, que connecta tres barris i que ha de fer un “connector” per poder caminar i desplaçar-se de forma segura i guanyar espai accions d’arreglar algun tram concret en un barri concret, sinó d’un projecte de públic per la gent, per exemple camins escolars. Per Sàbat “no es tracta de fer petites transformació i millora global que respongui al canvi de paradigma de les ciutats al segle XXI: més espai públic per la gent i més espais verds i pensant en la ciutat de forma global i no de forma parcial”.

Els altres eixos a estudiar per poder dur a terme aquest projecte és l’aprofitament de la cobertura de la llosa del tren que ja funciona com un connector verd de la ciutat. En aquest sentit des de la candidatura de Sàbat s’apunta que “cal aprofitar molt més la cobertura, hi ha la capacitat de crear espais de socialització i creació per fer un espai i uns parcs més actius”.

Un altre dels eixos que s’estudiaran és el que va de Joan XXIII, Oviedo fins a Bisbe Morgades on connectarà amb la llosa. Es tracta en aquest punt de connectar des del Parc de Sant Julià, Plaça Sant Julià, Tívoli fins al parc u d’octubre. El darrer se situaria al barri de l’Espirall i podria significar una rehabilitació del carrer Sant Sadurní i Barba i Roca a la Barceloneta. Aquests eixos caldrà fer-hi els estudis tècnics pertinents per dur-los a terme.

Una de les propostes que s’inclou a la Xarxa Verda és la d’impulsar un pla d’arbrat a la ciutat. Les zones arbrades són claus per poder combatre l’augment de temperatures ja que rebaixen la temperatura i es converteixen en espais de lluita contra el canvi climàtic. En aquest sentit Montse Espinosa apunta que a Vilafranca, segons el web de l’Ajuntament, hi ha un 0,3 arbres per persona, quan altres ciutats similars, com Igualada arriben al 0,9. En aquest sentit considera que és una necessitat augmentar les zones arbrades de la ciutat i les zones verdes.

La mobilitat sostenible en bicicleta centra també un dels punts centrals en la proposta de la Xarxa Verda. En aquest sentit Ramon Vilomara explica que l’objectiu que es marca la candidatura és arribar als 20 quilòmetres de xarxa ciclable a Vilafranca a finals del mandat. Un repte “ambiciós” però necessari que ha d’ajudar a fer el canvi en la mobilitat que la ciutat necessita. “Tenim una ciutat força plana, sense grans pujades i baixades, una ciutat que és apta totalment per l’ús de la bicicleta com a sistema de transport. Ara l’hem d’adaptar per fer-ho fàcil i que sigui una alternativa real a la mobilitat amb cotxe pels trajectes curts”. Una xarxa que els republicans també volen que es connecti amb la resta de pobles de la comarca.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: