Dijous, 23 de maig de 2024
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

Hàbits saludables, salut mental i benestar emocional als centres educatius

El foment dels hàbits saludables i la cura de la salut mental i emocional d’infants i joves se situen entre les prioritats dels centres educatius.

El Pla Salut Escola i Comunitat va néixer abans de la pandèmia amb l’objectiu de millorar la salut d’infants i joves mitjançant accions que afavorissin l’adopció de conductes positives en l’àmbit de la salut individual i col·lectiva i la generalització d’hàbits saludables. Participat per agents del món de l’educació, la salut i la comunitat, el pla aborda aspectes tan diversos com l’alimentació, l’activitat esportiva, l’ús de la tecnologia, l’assetjament o la seguretat viària. El pla s’ha reactivat després del parèntesi provocat per la Covid i aquest dijous tenia lloc a l’espai jove La Nau de Vilafranca la 4a Jornada del PSEC sota l’organització del Servei Educatiu de l’Alt Penedès i amb el lema ‘Cuidem-nos’.

Els infants i joves han viscut la pandèmia en una situació de vulnerabilitat i, sovint, no se’ls ha tingut en compte. En molts casos s’han sentit aïllats. En aquest context, els centres educatius estan situant entre les seves prioritats el foment dels hàbits saludables i l’atenció a la salut mental i el benestar emocional. Són qüestions que sempre s’han tingut en compte però que es volen afrontar d’una manera més planificada i amb accions concretes que impliquin tota la comunitat educativa. Així és com treballen les escoles saludables (EPSAP) com l’escola Mas i Perera de Vilafranca.

L’institut escola Intermunicipal de Sant Sadurní és també un institut saludable (IPSAP). Es tracta d’un centre molt gran, amb més d’un miler d’alumnes, que aplica accions per fomentar els hàbits saludables en tots els àmbits i adequades a cada etapa.

L’ús excessiu del mòbil és un dels problemes que s’ha d’abordar en el marc del programa IPSAP. Segons una enquesta de la Diputació de Barcelona, la pandèmia ha provocat que l’ús d’internet s’hagi doblat des de 2015 i un 40% d’adolescents en fa un ús excessiu. En el cas de l’Inter, com en molts altres centres, el mòbil està prohibit a 1r i 2n d’ESO.

Més enllà s’intenta que els adolescents en facin un ús raonable. Però aquesta és una batalla que no pot recaure únicament sobre els centres educatius.

A banda de les experiències de les escoles i instituts saludables, la jornada va tractar la prevenció del suïcidi a través de la ponència del psicòleg i sociòleg especialitzat Isaac Lloveras. Lloveras va insistir en què la ideació suïcida és prevenible, se n’ha de parlar d’una manera oberta, transparent i responsable i no amagar-ho com s’ha fet tradicionalment i, sobretot, buscar l’origen del patiment que porta els adolescents a pensar en el suïcidi i insistir en que aquest patiment no durarà per sempre.

Amb la voluntat de fer xarxa, la jornada va abordar també la millora del benestar als centres educatius i el nou programa d’equitat menstrual adreçat a l’alumnat de 3r d’ESO.

L’entrevista

Ramiro Ortegón és el responsable de l’equip SEER de Salut i Educació Emocional i de la plataforma PDA Bullying. Des de SEER orienten les seves accions educatives i formatives tot concebent l’educació emocional com a una eina, un contingut i una metodologia que s’ha de contemplar en els diferents processos d’aprenentatge, ja siguin acadèmics, de salut, socials. Ortegón ha participat a la 4a Jornada del Pla Salut Escola i Comunitat celebrada aquest dijous a La Nau de Vilafranca per abordar la millora del benestar als centres educatius.

Podeu recuperar les entrevistes de l’informatiu al nostre canal de YouTube.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: