Dissabte, 20 d'abril de 2024
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

Els instituts de Vilafranca, preocupats per la falta de professors substituts

Hi ha un 80% d’especialitats que no es cobreixen i l’alumnat es passa setmanes sense cursar una matèria

Als instituts de Catalunya falten substituts. Les borses de treball s’han buidat perquè han calgut 3.500 docents per reduir una hora lectiva al professorat i ara no troben personal per cobrir aquestes hores. Els centres educatius de Vilafranca no són una excepció i cada setmana tenen professors de baixa que no poden substituir.

Els instituts de Vilafranca i comarca tenen greus problemes de manca de professors substituts, tal com passa també a altres centres de tota Catalunya. Aquesta falta de docents s’ha convertit en un autèntic maldecap i és un problema també per als alumnes, que en algun cas fa setmanes que no cursen algunes assignatures.

Des de l’institut Alt Penedès, el seu director, Carlos Rull, apunta com la situació «encara» no és tràgica, però que pot ser que en uns dies s’hi converteixi. Al centre, per exemple, tenen una vacant de català que fa més d’un mes que no cobreixen i també tenen problemes per trobar professors de tecnologia, de socials i les matèries que es cursen a la Formació Professional. Segons Rull, la situació era totalment previsible fa temps i es va agreujar quan es van reduir les hores lectives.

Rull destaca la implicació del professorat que està de baixa ja que molts d’ells han continuat vinculats al centre d’una forma o altra però assegura que això és inadmissible i que calen mesures urgents que impliquen captar més professorat però també fer una campanya de prestigi d’una professió que creu que ha perdut interès per a la majoria de població, almenys en els centres públics. Carlos Rull apunta que troben substituts més fàcilment d’educació física, geografia, ciències socials i història però de la resta d’especialitats és gairebé impossible trobar-ne i això afecta no només al dia a dia sinó en el futur del projecte del centre.

Des de l’Eugeni d’Ors la seva directora, Verònica Arrufat, apunta que ara mateix tenen baixes a informàtica, matemàtiques i tecnologia i que fins i tot un professor d’informàtica ha estat les 16 setmanes de paternitat de baixa i en aquests 4 mesos no han pogut trobar cap substitut.

Mentre no arriba la solució per part del Departament d’Educació, des dels centres educatius el que fan és demanar poder ampliar la jornada d’alguns professors per tal que puguin fer classes d’altres especialitats i també donar el lloc temporal a titulats tot i que encara no tinguin el màster de formació de professorat. Des de l’Eugeni d’Ors també han arribat a fer una crida a exalumnes de grau superior per tal que puguin fer classes mentre durin les baixes dels professors titulars. Arrufat reconeix que li preocupa com serà avaluat l’alumnat que fa setmanes que no cursa una matèria, sobretot els de formació professional i els que al juny tenen les proves d’accés a la universitat.

Des de l’institut Milà i Fontanals de Vilafranca, la seva directora, Rebeca Menchón, explica que ara mateix totes les baixes estan cobertes però que han estat fins fa poc amb molts problemes i amb les famílies, com és lògic, enfadades. Menchón apunta que el problema principal que es troben als centres en l’actualitat és que les baixes curtes no es cobreixen tal com si passava abans i si després aquestes baixes s’allarguen, la plaça queda sense cobrir-se durant tot el temps. Menchón explica que ara mateix un 80% de les especialitats no es cobreixen.

Des de Penedès Televisió i Ràdio Vilafranca vam contactar fa dies amb el director dels Serveis Territorials d’Educació al Penedès, Josep Maria Colomé, per parlar d’aquesta problemàtica i, tot i haver-se compromès a atendre’ns, finalment no ha estat possible. Des del Departament, però, s’ha reconegut en alguna compareixença pública la problemàtica i han assegurat que estan flexibilitzant els requisits per tal de buscar més professors que puguin substituir als que estan de baixa.

Per la seva banda, el que estan fent els centres educatius és avisar les famílies de la problemàtica i sobretot demanar que tinguin en compte que no poden fer més que esperar instruccions del Departament d’Educació, que sovint no respon a les seves demandes.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: