Dijous, 13 de juny de 2024
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

Vilafranca treballa per reduir l’abandonament escolar prematur, que ara és d’un 14,5%

El nombre de joves que deixen d’estudiar després de l’ESO ha baixat a Catalunya però encara és el 14,8%, per sobre de la mitjana d’Espanya i de la Unió Europea.

En l’última dècada, aquesta xifra s’ha reduït un 18% ja que l’any 2008 era del 32,9%, però Catalunya encara ocupa les primeres posicions en abandonament escolar prematur.

L’Abandonament Escolar Prematur és un dels principals problemes del sistema educatiu català. Així ho evidencien, des de fa anys, els informes especialitzats. Aquest abandonament fa referència a tots aquells joves d’entre 18 i 24 anys que, tot i haver obtingut l’ESO, no ha continuat amb estudis postobligatoris. La cap del servei d’educació Dolors Peñafiel comenta quines són les dades a Vilafranca i que l’abandonament escolar, igual que el fracàs, és un fenomen multifactorial.

També ho explica així el director de l’institut Alt Penedès, Carles Rull, que comenta que el grau d’abandonament és preocupant.

Dolors Peñafiel explica que a Vilafranca es treballa de forma intensa amb diferents eines, com ara el programa Noves Oportunitats Educatives i també es compta amb la taula professionalitzadora, amb més de 40 agents implicats. Destaca també el projecte Xcelence, en el qual participen 800 alumnes de quart d’ESO de totes els centres.

La regidora d’educació Xell Montserrat apunta que l’orientació és clau.

Al Centre de Formació d’Adults Públic (CFA) de Vilafranca, amb seu també a Sant Sadurní, ofereixen cursos de tota mena, entre ells el graduat d’educació secundària obligatòria. El seu secretari, Iñigo Bordonaba, explica com les persones que van abandonar els seus estudis quan eren joves veuen cada cop més la importància de seguir formant-se

La Marta Palomares té 40 anys i és una de les alumnes del centre de formació d’adults. Està formant-se per treure’s el graduat d’educació secundària obligatòria perquè volia cursar auxiliar d’infermeria i sense el graduat no podia accedir-hi.

Des del centre d’adults expliquen que aquest curs han notat un increment de persones que volen accedir als estudis en l’etapa adulta.

Segons un informe de la Fundació Bofill l’abandonament escolar prematur no afecta tots els grups socials de la mateixa manera: abandonen més els nois, de famílies amb baix nivell d’ingressos, amb progenitors amb feines no qualificades, immigrats, de minories ètniques i que viuen en zones rurals. L’entitat demana un pla de xoc urgent a Catalunya per lluitar contra aquest abandonament.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: