Divendres, 29 de març de 2024
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

Vilafranca preveu zones blaves més cares i pàrquings dissuasoris per pacificar el trànsit

La reordenació de l’aparcament es farà a partir del mes de gener

Vilafranca canviarà, a partir d’inicis del mes de gener, bona part del seu sistema d’aparcament. Recordem que des del passat mes d’abril que les zones blaves van quedar sense efecte però ara, amb l’inici del nou any, tornaran a posar-se en marxa amb un pla d’aparcaments que, segons l’ajuntament, va en sintonia amb el pla de mobilitat.

Vilafranca posarà en marxa, a partir del mes de gener, un nou plantejament de les zones d’aparcament regulades que vol anar en sintonia amb el pla de mobilitat. El nou model preveu crear tres grans àrees regulades: una de curta durada de pagament, una altra de llarga durada també de pagament (zones taronges) i una altra amb aparcaments dissuasoris gratuïts. Segons explica el regidor de mobilitat, Aureli Ruiz, cal pacificar encara molt més el centre de la vila.

Segons Ruiz un dels problemes de regular l’aparcament amb rellotges com s’ha estat fent fins ara és que, a l’hora de la veritat, hi ha molt poca rotació de vehicles perquè la gent aparca durant més estona i el que cal és fomentar la rotació curta, d’aproximadament una hora. Per això considera que incrementar el preu de la zona blava i assimilar-lo al dels pàrquings soterrats és una de les solucions per evitar que la gent doni tombs amb el cotxe.

Les zones blaves a partir del gener formaran part d’un model de prestació de serveis públics amb el que l’Ajuntament assumirà el control de l’aparcament regulat i també en tindrà la recaptació, però serà una empresa externa, qui s’encarregarà de dur a terme les tasques de manteniment, com ara la instal·lació de les noves màquines i la senyalització. A més a més hi haurà algunes poques places noves de noves zones blaves la part alta del carrer Germanor i al carrer Santa Digna.
A banda d’aquestes zones blaves més cares, s’ha decidit crear una segona corona d’aparcaments, anomenada zona taronja, situada bàsicament als aparcaments que funcionen des de fa temps amb rellotge com ara el de sobre la llosa, però que a partir del gener també seran de pagament. Aureli Ruiz diu que es preveu un preu de 5 euros per tot el dia i 3 euros si només s’aparca durant el matí. Aquesta mesura, asseguren des de l’Ajuntament, permetrà la rotació d’aparcament durant el dia i, a la nit, els veïns i veïnes podran aparcar amb facilitat.

Finalment hi ha prevista una tercera corona amb aparcaments dissuasoris que seran gratuïts i que tindran com a eix principal les entrades a Vilafranca per Vilanova i per Sant Martí perquè són aparcaments que segurament només seran utilitzats per la gent que ve de fora de Vilafranca. Des del consistori el que pretenen és arreglar els aparcaments per tal que siguin més segurs i fer-ne un de nou al Molí d’en Rovira. Ens ho explica Aureli Ruiz.

A banda, els dos aparcaments del costat del cementiri i del centre d’atenció primària de l’Espirall es regularan de forma gratuïta durant 90 minuts per a usuaris d’aquests equipaments. Continuaran sent pàrquings gratuïts, doncs, però amb la limitació d’una hora i mitja com a màxim.
Del que es tracta és d’aconseguir que els vilafranquins i vilafranquines no agafin el cotxe per desplaçar-se per dins la ciutat i que ho facin a peu o amb vehicles més sostenibles com ara la bicicleta o el patinet, sempre que es faci de forma segura.

Aquesta reordenació del pla d’aparcaments afectarà a tota Vilafranca, tot i que té especial incidència en alguns barris concrets, com ara el centre, la Girada i el Molí d’en rovira.

La nova redistribució dels aparcaments de Vilafranca que es farà a partir del mes de gener, amb zones blaves més cares que les que hi havia anteriorment, amb pàrquings de mig termini també de pagament, i amb aparcaments dissuasoris afecta de forma especial al barri del centre, de la Girada i del Molí d’en Rovira.

Des de l’associació de veïns i veïnes del centre Vila, Esther Ribas explica que ara és un mal moment per valorar la situació d’aparcament al centre perquè bona part del barri està encara afectat per moltes obres i això fa que sigui molt complicat aparcar. A Ribas li sembla bé que la voluntat sigui pacificar el trànsit, però pateixen per si la gent marxa a comprar a altres ciutats que tinguin més facilitat d’aparcament.

Per la seva banda, des del barri de la Girada apunten que aparcar en aquest barri en l’actualitat és molt complicat perquè se sumen vàries obres al voltant, a més dels treballs de remodelació de la part alta de la rambla. Apunten que a la Girada no només hi aparquen veïns i veïnes o gent que hi treballa sinó que també qui va a buscar el bus o el tren, cosa que fa que cada cop sigui més complicat. Des de l’associació de veïns i veïnes, ens ho explica Joan Rovira

Des de l’entitat també lamenten que els aparcaments grans que hi ha, com el del costat dels jutjats, estiguin infrautilitzats perquè no tenen les places marcades ni estan arreglats ni il.luminats i tampoc veuen clar la solució que s’ha posat en marxa aquests últims mesos, amb control de rellotge, perquè asseguren que la gent no mou el cotxe i no es facilita la rotació. Des de la Girada, el seu president, Francisco Medina, ha proposat al consistori l’obertura de nous aparcaments.

Finalment el barri Molí d’en Rovira és un dels afectats també pel nou pla d’aparcament ja que és on es preveu construir un dels nous aparcaments dissuasoris, que recordem que seran gratuïts. Des de l’associació de veïns i veïnes es veu bé aquesta mesura. Pel que fa a la situació d’aparcament al barri, expliquen que porten un any i mig més complicat per les obres al carrer comerç i que ja des de sempre aparcar durant el dia és difícil.

Des del Molí d’en Rovira veuen amb bons ulls pacificar els carrers del centre,tot i que reconeixen que tornar a pagar a les zones blaves no agradarà a ningú. També apunten que en teoria el pla de mobilitat contempla una mesura que van demanar ells, que és facilitar l’arribada del Molí d’en Rovira al centre per sobre la llosa i, també, eliminant les escales del carrer del Casal.

El govern assegura que aquest pla d’aparcaments va de la mà del pla de mobilitat aprovat aquest passat mes de juny i que marca uns criteris i mesures per transformar la mobilitat a la ciutat amb una visió sostenible, de seguretat i mediambiental, amb 55 actuacions amb un pressupost de gairebé 4 milions d’euros.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: