Dilluns, 3 d'Octubre de 2022
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

Organització setmanal per a canviar el model de consum

Viure en un món globalitzat també és sinònim de tenir qualsevol producte de qualsevol lloc i a qualsevol moment a taula, independentment de l’origen.

L’interès per menjar sa, de manera més sostenible i conscient ha sobrepassat els cercles de consumidors alternatius i ha arribat a les lleixes dels supermercats. “Proximitat”, origen, KM0 o de pagès, són paraules cada cop més presents als llocs de venda. L’Ester Milà és nutricionista i explica que en molts casos sota aquestes etiquetes no hi ha cap regulació.

Una de les entitats que lluita pels interessos dels productors és Unió de Pagesos, que defensa els drets de les més de 6.000 persones afiliades i de la pagesia en general, sota l’objectiu de millorar les condicions de vida i treball.

Per aquest motiu, Maria Rovira, pagesa i responsable d’Unió de Pagesos de urbanisme i paisatge, apunta que caldria que s’apostés més per la compra de proximitat, un fet que permet comprar producte de més qualitat i evitar els intermediaris. Així doncs, des d’unió de pagesos, petits productors creen cistelles que poden portar directament a les cases.

Una altra de les iniciatives que ja fa anys que s’autogestionen pel que fa al consum és el grup ecològic i de proximitat La Bresca, un projecte que fa comandes col·lectives de productes com fruita i verdura, pasta fresca, gra i altres. Sempre apostant per un model productiu respectuós amb el medi ambient i amb les persones des de l’òptica del consum conscient i transformador. Des del 2014 formen part del Casal Popular de Vilafranca i organitzen diverses activitats per a fomentar l’economia social i solidària. Joan Mateu és membre de la Bresca i apunta que a través del grup de consum es cobreixen les necessitats bàsiques.

Pel que fa al model de consum, cal tenir en compte també que l’IPC del mes d’agost s’ha situat per sobre del 10%, i un dels motius és la pujada continuada des de fa mesos també del preu dels aliments que en el darrer any han pujat més d’un 13%. Aquesta pujada de preus també l’han viscut des de la Bresca, la Mònica Luna, explica que de fet algun productor ha hagut de baixar del carro i ha renunciat a oferir el seu producte.

Una de les claus per a fer un canvi de consum i també d’estil de vida, és l’organització. Tenir més consciència dels productes i fer una bona planificació de què menjar durant la setmana. Mònica Luna, explica com s’organitzen.

L’organització i planificació, doncs, és una de les claus per a consumir més saludable, donar suport als petits productos del Penedès. L’Ester Milà, apunta que cal conscienciar en el consum de proximitat per a millorar l’estil de vida.

Encara que al principi ens pugui semblar un avantatge, consumir productes que arriben d’altres països va associat al transport intensiu i a grans quantitats d’emissions de CO2, que tenen un impacte directe en el canvi climàtic. Així doncs, per a contrubuir amb la petrjada ecològica i a més menjar més saludable, una de les millors opcions és consumir de proximitat i tenir consciència de la procedència dels aliments.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: