Dilluns, 24 de Gener de 2022
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

La C-15 compleix 10 anys i afronta la seva ampliació entre Vilafranca i Igualada

Avui es compleixen 10 anys de la inauguració oficial de l’Eix Diagonal. La carretera uneix les ciutats de Vilanova, Vilafranca, Igualada i Manresa.

El 2 de desembre del 2011, el llavors president de la Generalitat Artur Mas inaugurava oficialment l’Eix Diagonal. La via unia finalment les ciutats de Vilanova, Vilafranca, Igualada i Manresa i, en definitiva, servia d’enllaç entre les comarques interiors i la costa. Després d’anys de reivindicacions, problemes amb el traçat i col·lapses, la nova carretera C-15 naixia com alguna cosa més que una infraestructura. De fet, durant la inauguració es va dir que la via era «una esperança de reactivació per a l’economia catalana en temps de crisi».

Han passat 10 anys i l’augment progressiu del trànsit per aquesta carretera, d’un 35% acumulat segons dades de la Generalitat, ha fet que quedés petita. Per això el Govern ha previst una inversió de 79 milions d’euros per la millora de la funcionalitat i la seguretat, amb uns treballs previs que ja s’han iniciat. Les actuacions contemplen la construcció d’un tercer carril de forma alternativa en els dos sentits entre Vilafranca i Capellades, la instal·lació d’un separador central i el desdoblament de la via entre Capellades i Igualada.

El regidor de Projectes Estratègics i Mobilitat de l’Ajuntament de Vilafranca, Aureli Ruiz, explica que la C-15 era una infraestructura necessària però afirma que és una via que ha quedat petita.

Ruiz destaca que la C-15 ha servit per dinamitzar les relacions econòmiques, comercials, turístiques i de mobilitat de les comarques per on passa.

En funcionament des del 2011, la C-15 ha potenciat tant les comunicacions intercomarcals com les de més llarg recorregut i ha esdevingut artèria de la xarxa viària, ja que, a més, permet connectar amb altres vies vertebradores com l’Eix Transversal, l’AP-7, la C-31, la C-32, i l’A-2. A l’empresa vilafranquina Transports Guixà, la posada en marxa de la C-15 va permetre ampliar el negoci cap al Garraf.

La propera ampliació pot contribuir també a que empreses com aquesta creixin cap a l’Anoia.

Quan la C-15 s’estava projectant, es va parlar molt de l’impacte que podria tenir sobre el comerç de les ciutats per on passa. A Vilafranca hi havia el temor que la ciutadania traslladés les seves compres a Vilanova i a Igualada. Des de l’associació de comerciants Centre Vila, però, apunten que, tot i que es produeixen aquests moviments, la comarca segueix tenint com a referència comercial Vilafranca.

Justament a Vilafranca es troba el centre de control de l’Eix Diagonal, on una trentena de treballadors i treballadores es fan càrrec de l’explotació i el manteniment de la via. Allà s’hi està alerta de qualsevol incidència a través de les càmeres instal·lades al llarg de tot el traçat. També és on se centralitza tot el material i els vehicles que intervenen en el manteniment de la via.

D’altra banda, una de les principals demandes pel que fa a aquesta infraestructura que compleix deu anys d’existència és la manca de transport públic. Des de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic, el delegat de l’Alt Penedès, Albert Parés, explica que la política de la Generalitat d’ampliar la via enlloc d’habilitar transport públic per evitar l’ús del vehicle privat va en contra de la lògica en plena emergència climàtica.

Per posar un exemple del volum de trànsit que hi ha a la C-15, en el tram de 31 quilòmetres entre Vilafranca i Igualada, les intensitats de trànsit oscil·len entre 13.500 i els 23.000 vehicles per dia.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: