Dimarts, 28 de maig de 2024
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

Vilafranca ha participat en un estudi sobre l’oferta lingüística en català als comerços

En aquest primer estudi hi ha participat Vilafranca juntament amb 9 municipi més.

La capital de l’Alt Penedès ha participat en l’Ofercat, un estudi elaborat per la Direcció General de Política Lingüística i el Consorci per a la Normalització Lingüística per tal de conèixer quina és l’oferta lingüística en català en els comerços i establiments de diferents poblacions catalanes. En aquest primer estudi hi ha participat Vilafranca juntament amb 9 municipi més. Segon explicava el regidor de Promoció Econòmica i Comerç, Joan Manel Montfort, la mostra s’ha fet sobre 409 establiments, i s’han assolit bons resultats.

Vic ha estat el municipi que ha assolit millors resultats, seguida de Vilafranca, i per darrera s’gi troben Sant Feliu de Llobregat, Vilanova i la Geltrú, Terrassa, Cornellà, Sant Boi de Llobregat, Castelldefels i el Prat de Llobregat. Albert Favà, membre de la Comissió Ofercat del Consorci per a la Normalització Lingüística, explicava que l’estudi va començar el 2018, i que aquesta era la primera mostra. A partir d’ara s’aniran fent estudis en fins a 34 municipis.

Dels resultats obtinguts a Vilafranca es constata que la retolació indetificativa està en català en el 83% dels casos, i la informativa en un 88%.
Pel que fa a l’ús del català oral, en el 80% dels casos és la llengua utilitzada en primera instància, i el seu ús arriba al 87% si el comprador s’adreça en català als comerciants. Aquesta situació en l’ús del català oral varia força si es valora l’origen de les persones que regenten els establiments. En cas de població autòctona la llengua primera és el català en el 90,1% dels casos, mentre que entre la població estrangera és del 2,2%. L’adequació al català si el client és catalano-parlant arriba al 96’8% en els cas de comerços regentats per autòctons, i puja fins el 12’5% en cas de regentats per estrangers.
Aquestes dades fan, explica Eugènia Baqueró del Servei de Català de Vilafranca, que de cara al període 2019-2022 es vulgui insistir sobre tot en l’ús del català oral en els comerços regentats per persones estrangeres.
Al llarg dels propers mesos des del Servei de Català s’engegaran un seguit d’activitats i programes per tal d’acostar-se a aquests establiments i ajudar a què, a banda de complir com ja fan amb la normativa a l’hora de la retolació, puguin millorar l’ús del català oral amb els seus clients.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: