Dimarts, 2 de setembre de 2025
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

Es busquen prop de 400 celíacs vilafranquins sense diagnosticar

Vilafranca és un dels municipis que participa al primer estudi que es fa al nostre país per conèixer el grau de prevalença de la malaltia celíaca entre la població.

Va a càrrec de l’Associació de Celíacs de Catalunya que dissabte demanava als vilafranquins que participin per tal d’ajudar a detectar possibles celíacs. I és que segons les dades d’estudis internacionals, a Vilafranca amb una població de 38.425 habitants hi haurien uns 384 celíacs.  <br />
Olga Cuesta, delegada de l’Associació de Celíacs de Catalunya a Vilafranca, explica que encara hi ha molts malalts no diagnosticats.

La recollida de mostres es feia dissabte, a la Rambla, amb una petita punció al dit per extreure una mostra de sang i analitzar-la al moment. <br />L’objectiu de la jornada es va assolir amb escreix, aconseguint més de 100 mostres. La meitat dels participants es van acostar perquè volien que els fessin la punció i l’altra meitat per curiositat i després de ser informats, optaven per fer-se la punció al dit.

 Els celíacs són persones que, per una predisposició genètica, reaccionen a la ingesta del gluten, una proteïna present al blat, la civada, l’ordi i el sègol. El gluten els provoca una lesió a les vellositats del budell prim que afecta la capacitat d’absorbir els nutrients dels aliments.  

<br />Olga Cuesta diu que actualment la societat està molt sensibilitzada però encara els falta millorar el seu dia a dia. I és que coses tan senzilles com sortir a menjar a un restaurant, els és complicat. 

Creada l’any 1977, l’Associació de Celíacs de Catalunya va ser la primera entitat de l’estat destinada a ajudar els malalts celíacs.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: