La manca de professorat, problema endèmic que preocupa als centres escolars
En els últims dos cursos escolars, els sindicats han alertat que falten cada cop més docents, sobretot en especialitats com matemàtiques, tecnologia, FP, llengua catalana o aules d’acollida.
Cada curs escolar amoïna la falta de professors i professores. En els últims dos cursos escolars, els sindicats han alertat que falten cada cop més docents, sobretot en especialitats com matemàtiques, tecnologia, FP, llengua catalana o aules d’acollida.
Segons la Fundació Bofill, aquest problema de manca de professors sobrecarrega els centres i el professorat i amenaça la qualitat dels resultats educatius. També dificulta que es puguin aplicar polítiques per millorar en matemàtiques o en català, per exemple, i es deteriora finalment el potencial, la qualitat i els resultats de l’educació.
Aquesta inestabilitat de personal es pateix més a cicles formatius, on costa molt substituir professors sobretot en matèries com informàtica i comerç, on la borsa està buida i per tant han d’intentar cobrir-ho amb personal propi.
Per cobrir les baixes llargues tenen autèntics problemes i el que han de fer és pactar amb el Departament que els deixin cobrir-les amb alumnes de grau superior, però el procediment és molt llarg i a vegades passen mesos sense professor.
Per la seva banda al Milà i Fontanals tenen uns 95 professors, una plantilla que ha incrementat perquè enguany ofereixen més cicles formatius i es dona la circumstància que son uns cicles d’especialitats que tenen més professors a la borsa. Tot i que ara el Milà no té problemes de professors, Lizandra explica que quan en falten és bastant desgavell pels centres
L’Institut la Girada enguany ha patit molta mobilitat entre docents. Ara mateix el claustre té 50 professors i un educador i la seva directora Rebeca Corbalán apunta que tot i que, de moment, no hi ha problema amb les substitucions, el relleu o baixes de docents afecta molt pel que fa a les tutories o a l’hora de començar projectes nous o continuar els que ja existien.
La manca de docents és un problema mundial, segons l’informe de la UNESCO del 2022, que calcula que el 2030 faltaran 69 milions de mestres i professors; fet que afecta no només països en vies de desenvolupament, sinó també països desenvolupats com França, els Països Baixos, el Japó, Anglaterra o els Estats Units.