Vilafranca es prepara per ser cada cop més resilient al canvi climàtic
La ciutat comptarà amb més refugis climàtics exteriors i a l’interior d’equipaments municipals.
Amb la instal·lació de tendals als patis de les escoles i la recol·locació dels que es van instal·lar l’any passat en zones de joc infantil de tots els barris, l’Ajuntament de Vilafranca ha iniciat per a enguany les diverses actuacions de la fase preventiva per onada de calor que s’allargarà fins al 15 de setembre.
Equipaments públics com a «refugis climàtics»
A partir de Sant Joan, l’Ajuntament de Vilafranca posarà a disposició de qualsevol persona que vulgui refugiar-se de la calor diferents equipaments municipals que ofereixen confort tèrmic, gratuïts i accessibles, i on s’hi poden trobar àrees de descans i aigua per beure.
Així, juntament a espais com l’Oficina de Turisme, l’Escorxador o els Casals de la Gent Gran del Tívoli i de l’Espirall, hi ha altres equipaments que funcionen com a «refugi climàtic» com l’Espai Jove La Nau, les dependències de la Creu Roja o la planta baixa del nou edifici del Vinseum. En el cas de la Biblioteca Torras i Bages, s’han ampliat els dies que obrirà només com a refugi climàtic (només la planta baixa i sense atenció al públic), que seran els dilluns, dimecres i dijous de 10 a 13.30h. La resta d’horaris d’obertura de la biblioteca en què l’equipament atén el públic (tardes de dilluns a dijous de 15 a 20h i divendres de 9.30 a 14h) també estarà disposició com a refugi climàtic.
Espais exteriors amb ombra
També es proposen com a refugis climàtics diversos espais exteriors que disposen d’àmplies zones d’ombra, són accessibles i on s’hi poden trobar àrees de descans i aigua. És el cas dels parcs Tívoli, de Sant Julià, de la Pelegrina, de Sant Salvador, de la Font de Melió i del Poble Nou, la plaça dels Segadors o les rambles de Nostra Senyora i de la Girada.
Justament per incrementar les ombres naturals i mitigar les altes temperatures en diferents espais de la ciutat, aquest any l’Ajuntament ha plantat més de 300 nous arbres. L’any passat la plantació i la reposició d’arbrat no es va poder fer a causa de les restriccions de reg per l’episodi de sequera.
Locals AVV
En cas d’activació d’onada de calor durant els mesos de juliol i agost, l’Ajuntament ha previst obrir els diumenges de 14 a 19h els locals de les associacions veïnals del Molí d’en Rovira, de l’Espirall i de Sant Julià, sempre que això no interfereixi amb les festes dels respectius barris.
Es poden consultar els espais verds i equipaments del Programa de Refugis Climàtics, així com els seus horaris d’obertura, a l’espai web https://mediambient.vilafranca.cat/sostenibilitat/refugis-climatics.
Preparar la ciutat per al canvi climàtic
Amb el canvi climàtic, es preveu que cada vegada hi hagi més freqüència i intensitat d’onades de calor, i que s’accentuï l’efecte “illa de calor” de les ciutats. Aquest efecte és el que es produeix quan els edificis i zones urbanitzades absorbeixen i, posteriorment remeten, la radiació solar. Això fa que hi hagin temperatures més elevades que a les zones naturals.
Per preparar la ciutat a mitjà i llarg termini a aquesta situació, es fa necessari augmentar la vegetació a tots els espais possibles i utilitzar materials permeables que retinguin l’aigua de pluja i, en evaporar-se, rebaixin la temperatura ambiental. El Pla d’Acció per l’Energia Sostenible i el Clima (PAESC) estableix diferents actuacions en aquesta línia, per tal de reduir les emissions de CO2 i adaptar Vilafranca al nou context de canvi climàtic.