Buscar la continuïtat comercial per dinamitzar Vilafranca
Vilafranca busca la continuïtat comercial a través de la dinamització de locals disponibles, ajuts a la rehabilitació, bonificacions fiscals i suport a la digitalització.
La regidora de Comerç de l’Ajuntament de Vilafranca, Lourdes Sànchez, acompanyada pel cap del Servei de Comerç, Salvador Ventura, ha presentat aquest dimecres en roda de premsa diverses iniciatives amb l’objectiu de «revitalitzar el teixit econòmic i millorar l’atractiu comercial» de la vila.
A través de la dinamització de locals disponibles, una nova convocatòria d’ajuts a la rehabilitació i l’accessibilitat de locals comercials, descomptes de fins al 50% a l’IBI i l’impost d’obres i instal·lacions i suport a la digitalització del comerç local, l’Ajuntament busca la «continuïtat comercial».
Amb la campanya ‘Aquí pot créixer el teu negoci’, iniciada al novembre, l’Ajuntament ha identificat 122 locals susceptibles d’acollir un comerç als carrers i places Constitució, Vall del Castell, de l’Oli, Jaume I, Sant Bernat, Coll, Cort i Sant Pere. 58 d’aquests locals estan disponibles: 46 han participat activament al projecte i 29 han estat publicats en un directori digital municipal accessible per a qui hi estigui interessat. 8 d’aquests locals han estat llogats o estan en procés. Després d’aquesta primera fase, l’Ajuntament assumirà la continuïtat del projecte per seguir movent aquests locals disponibles.
Alhora, el consistori obrirà en breu una nova convocatòria d’ajuts a la rehabilitació i l’accessibilitat de locals comercials de fins a un màxim del 30% del pressupost de l’actuació (sense IVA), amb un màxim de 5.000€ per local. En matèria fiscal, les noves ordenances contemplen importants descomptes en l’Impost de Béns Immobles i l’Impost d’Obres i instal·lacions, incentivant la propietat a posar els locals en lloguer. En aquest àmbit, la regidora no descarta, en un futur, penalitzar que els locals es mantinguin buits com ja passa amb els habitatges i recorda que els locals també poden ser destinats a habitatge.
D’altra banda, l’Ajuntament seguirà oferint assessorament als comerços en matèria de digitalització, fomentant una major presència digital, una comunicació efectiva i la implementació d’estratègies de màrqueting digital.
Finalment, Penedès TV estrenarà el proper divendres 18 d’abril el nou programa ‘De botigues’, un espai televisiu per «donar visibilitat i ajudar a promocionat el comerç local» tot donant a conèixer «les particularitats, la història i els serveis» que ofereixen establiments com Abacus, Cal Vives Xarcuteria, Bravissimo, la Farmàcia Sant Julià o Catim entre molts altres.
Negocis centenaris i altres que comencen
A Vilafranca hi ha uns 800 comerços, la majoria dels quals, 294, al barri del Centre. Els sectors alimentari i d’equipament de la llar i de la persona són els que tenen més presència.
Per posar en marxa un nou comerç cal complir els requisits legals i obtenir una sèrie de permisos, en funció del tipus d’activitat comercial o de les característiques de l’establiment. La Yume Kaneko i el seu marit van inaugurar divendres passat el seu negoci de pastisseria artesanal al carrer del Carme.
La Yume tot just acaba de començar mentre que altres negocis tenen una llarga trajectòria al darrere. És el cas de la Fleca Parés, amb obradors a l’Avinguda Tarragona i al carrer Eugeni d’Ors i quatre botigues a Vilafranca. Fleca Parés va néixer l’any 1907 amb una filosofia basada en el respecte al producte mantinguda per quatre generacions.
El comerç de proximitat ha de fer front a molts reptes, entre els quals l’augment dels preus de les matèries primeres, la complexitat de la burocràcia i la competència amb empreses molt més grans. En aquest sentit, Parés parla de la importància que la legislació contempli les diferències entre una empresa petita i una de gran.
A l’apartat Comerç i mercats del web de l’Ajuntament de Vilafranca es pot consultar tota l’actualitat relativa a aquest àmbit així com trobar locals disponibles per a establir-hi un nou negoci i enllaços d’interès.