Potenciar l’Escola Rural
Les Jornades d’Escola Rural porten a Vilafranca estudiants de mestre de tot Catalunya per apropar-los a la realitat d’aquests centres educatius
Aquest matí l’auditori del Vinseum ha acollit l’obertura de les XVIII Jornades d’Escola Rural en Formació dels Mestres de Catalunya, organitzada pel Grup Interuniversitari d’Escola Rural, i que durant dos dies treballaran a la nostra comarca amb l’objectiu d’apropar els estudiants de mestre de totes les universitats catalanes a la valuosa realitat pedagògica i social de les escoles rurals.<br /> L’objectiu, com explica Laura Domingo, professora de la Facultat d’Educació de la Universitat de Vic, és que cap alumnes de les universitats catalanes acabin la seva formació sense conèixer el que poden oferir les escoles rurals; però al mateix temps també intentant trencar els tòpics existents. Fa uns anys se les tenia per escoles d’un segon nivell; i ara estan molt valoritzades.
Per tant Domingo deia que cal fixar-se en les característiques específiques que ofereix, i aprofitar-les. També però, plantejava com a unes de les preocupacions dels pares els pas d’aquests alumnes als instituts per fer l’ESO. Des del seu punt de vista potser cal preguntar-se si en els instituts no cal fer alguns canvis per tal d’aprofitar millor trets com ara la manera col•lectiva de treballar a les escoles rurals, l’aprenentatge més significat que s’ofereix i que des de la majoria d’estudis apunta que fa que els nens tinguin més iniciativa i autonomia.
L’alcalde de Vilafranca, Pere Regull, ha donat la benvinguda als assistents a les Jornades, tot posant de manifest l’honor que representa per la capital de l’Alt Penedès acollir-les. Una comarca, destacava Regull que lluita per mantenir la seva identitat malgrat trobar-se entre dos grans metròpolis com Barcelona i Tarragona. Posava de manifest que tant per el Penedès com per Catalunya és important mantenir les escoles ruralls.
Des del Grup Interuniversitari d’Escola Rural s’ha destacat les moltes potencialitats que té l’escola rural degut a la seva singularitat, i el compromís que el mestre d’aquesta escola ha d’assolir també amb l’entorn que ha triat.