Dimarts, 30 d'abril de 2024
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

La segregació escolar propicia el naixement de la Coordinadora d’AMPAS de Vilafranca

La Coordinadora d’AMPAS de Vilafranca vol situar la lluita contra la segregació escolar com a prioritat a l’agenda política municipal.

El passat mes de març es va crear la Coordinadora d’AMPAS de Vilafranca amb la participació, fins al moment, de cinc escoles públiques de primària, però oberta a la incorporació d’altres agents educatius de la vila.

La Coordinadora neix per compartir experiències sobre objectius comuns a tots els centres, com les activitats extraescolars o la gestió dels menjadors. Però hi ha un element que preocupa especialment la nova associació: la segregació escolar, és a dir, la desigual distribució de l’alumnat entre els centres educatius d’un mateix territori.

La concentració d’alumnat en situació de vulnerabilitat econòmica i d’alumnat d’origen estranger són dos indicatius de la segregació escolar. Segons el manifest que va fer públic aquest dimarts en roda de premsa la Coordinadora d’AMPAS, a Vilafranca, el percentatge d’alumnat amb beques menjador per centre situa les escoles públiques en un extrem, amb el 38% de mitjana, i en l’altre, les concertades, amb el 10%. L’altre criteri, el de la població d’origen estranger, estableix un 33% per les escoles públiques més afectades, i un 7 % per les concertades; amb extrems que van del 6 al 48%.
Des de la Coordinadora consideren que aquestes dades mostren que la segregació escolar és «de tal magnitud que precisa d’un anàlisi profund i de polítiques innovadores i valentes per revertir la situació actual».

La Coordinadora d’AMPAS de Vilafranca neix amb la idea de treballar per unes escoles «més inclusives, que redueixin el fracàs escolar, que generin oportunitats per a tot l’alumnat i que siguin un motor de la cohesió social». I vol que aquesta sigui «una lluita compartida pel conjunt d’agents educatius de la vila».

L’objectiu final és aconseguir una distribució homogènia de l’alumnat a tots els centres educatius perquè sigui un retrat concorde a la societat de Vilafranca en la seva diversitat.

Com a mesures per avançar contra la segregació escolar, des de la Coordinadora proposen garantir que en els nous processos de preinscripció escolar a P3, els percentatges de concentració d’alumnat en situació de vulnerabilitat econòmica i d’origen estranger no superin en cap cas el 25% en cap del centres escolars de la vila. Així com avançar en una redistribució homogènia de l’alumnat per escoles tant públiques com concertades i afavorir la igualtat d’accés als serveis públics lectius i no lectius per part de l’alumnat menys afavorit.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: