Dimecres, 5 de novembre de 2025
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

La FP viu un moment de transformació a la recerca d’una major flexibilitat

Enfortir el vincle amb el món empresarial, també amb les empreses petites, és un altre dels reptes de la FP.

El desplegament de la nova Llei d’Ordenació i Integració de la Formació Professional continua aquest curs després de la seva aprovació al Senat l’any 2022 i l’inici de la seva aplicació el curs passat. La llei busca una transformació global del sistema de formació professional per convertir-lo en un sistema únic que integra l’FP educativa i l’FP ocupacional. L’objectiu és que proporcioni una ocupació de qualitat per als joves que tot just finalitzen els seus estudis; però també que respongui amb flexibilitat als interessos, expectatives i aspiracions de qualificació professional de les persones al llarg de la seva vida i a les demandes dels sectors productius.

Un moment de transformació

Guillem Salvans, gestor de projectes a la Fundació Bertelsmann, és analista en l’àmbit de la formació i l’ocupació i expert en FP Dual.

A la pràctica, amb la nova llei, tot i que es manté l’estructura modular, les unitats formatives han estat substituïdes pels resultats d’aprenentatge, el mòdul de formació en centres de treball (FCT) desapareix i l’estada a l’empresa passa a ser curricular. Així mateix, es crea una nova fornada de mòduls comuns: anglès professional i els mòduls de sostenibilitat i digitalització aplicades al sistema productiu. També s’introdueix un mòdul de Català Professional als cicles de les famílies que facin atenció al client/pacient/usuari.

Felip Martín és el cap d’estudis de Formació Professional de l’Institut Alt Penedès.

El problema que ve arrossegant la formació professional és la manca de professorat en determinades especialitats. En el cas de l’Institut Alt Penedès, amb cicles de les famílies d’electricitat, mecànica i robòtica, es troben sovint amb aquesta circumstància.

El David és alumne del Cicle Formatiu de Grau Superior d’Automatització i Robòtica Industrial a l’Institut Alt Penedès i ha fet pràctiques a l’empresa vilafranquina Elèctrica Güell.

L’experiència a l’empresa

En aquesta mateixa empresa actualment hi ha tres alumnes de diversos perfils en pràctiques. Un d’ells és l’Iker, que actualment cursa 2n del cicle de Robòtica.

Des d’Elèctrica Güell, el tècnic Bernat Comas explica que una estada de pràctiques més extensa és positiva tant per als estudiants com per l’empresa.

Comas també destaca que hi ha un alt índex d’inserció laboral.

Més prestigi social

La FP es troba en un moment de transformació crucial en part perquè també ha canviat la percepció social d’aquest tipus de formació.

La recerca d’una major flexibilitat perquè les persones puguin accedir a la FP al llarg de la vida i l’establiment d’un vincle més fort amb les empreses per donar resposta, amb treballadors qualificats, als sectors productius, són alguns dels principals reptes. En aquest sentit, la implicació de les empreses petites és fonamental.

El Ministeri d’Educació, Formació Professional i Esports defensa que la nova llei ha de convertir la FP en una «palanca de transformació econòmica i social». En canvi, des del sindicat USTEC – STEs consideren que la formació general «es redueix a la mínima expressió» i que el nou sistema s’ha dissenyat «al servei de les empreses».

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: