Dimecres, 29 d'octubre de 2025
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

L’ús del català als comerços vilafranquins experimenta un descens segons un estudi del CNL

El Pla Ofercat planteja un seguit d’actuacions per a promoure la sensibilització i l’ús actiu de la llengua al sector comercial.

Aquest dilluns s’ha presentat el Pla Ofercat per promoure l’ús del català al comerç de Vilafranca, que impulsen conjuntament el Departament de Política Lingüística, el Consorci per a la Normalització Lingüística i l’Ajuntament. També s’han presentat els resultats de l’estudi Ofercat que recull les observacions fetes en 405 establiments comercials del municipi durant el darrer trimestre del 2024. Segons l’Estudi, el 63,8 % de les persones que atén el públic en els establiments observats inicia la conversa en català i fins a un 79,8 % continua parlant en català quan els clients se’ls dirigeixen en aquesta llengua. En canvi, un 19,2 % continua en castellà tot i que els clients hagin iniciat la conversa en català.

Segons la coordinadora de dinamització i assessorament del CNL, Teresa Tort, hi ha hagut una reculada en l’ús del català en el sector comercial respecte l’anterior estudi. El Pla Ofercat planteja un seguit d’actuacions per a promoure la sensibilització i l’ús actiu de la llengua. Des de l’àrea de Política Lingüística, segons la regidora Àngels Dalmau, també s’està treballant per a la sensibilització amb el català.

També s’han donat dades sobre la retolació dels comerços. Així, a Vilafranca, un 78,3 % dels establiments té la retolació informativa en català i un 61,4 % hi tenen la retolació identificativa.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: