Diumenge, 15 de juny de 2025
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

Se celebra el primer ple monogràfic de la història per fer balanç de la Sindicatura de Greuges

Un Ple municipal extraordinari que tenia lloc aquest dimarts al saló de sessions amb l’únic punt a l’ordre del dia de la presentació de l’Informe de gestió anual de la sindicatura del 2024.

Al saló l’acompanyaven els ex-síndics, Jaume Rafecas i Glòria Valeri, a més de l’actual regidora Lourdes Sánchez, i també el director del Fòrum de Síndics de Catalunya, Francesc Mateu.

Joaquim Vázquez va iniciar la lectura de la memòria explicant detalladament quines són les característiques de la sindicatura, i diferenciant les consultes i els expedients de queixa. També va constatar que el 2024 hi va haver menys casos que l’any anterior, amb una tendència a la baixa dels darrers anys. Una baixada que, segons va dir, es podria atribuir o la la bona gestió de la pròpia sindicatura o a la del govern de proximitat o també al fet que la sindicatura encara no és prou coneguda entre la ciutadania.

En relació als expedients la Policia Local, amb 11, va ser el servei municipal amb més casos, la meitat dels quals a favor dels ciutadans. En aquest tema Vázquez va exposar, però, que la majoria provenien de un mateix agent en pràctiques, que tenia una actitud prepotent, i que a través de la gestió va deixar el cos sense abans que se li obrís un expedient. Per millorar el servei va proposar cursos de formació i potenciar els sistemes d’enregistrament d’imatges en les seves actuacions. També va demanar un increment de la plantilla de la policia.

La segona àrea amb més queixes és la de Governació, que inclou activitats, guals o padró. I del cantó positiu va subratllar només tres expedients de Serveis Socials, “una xifra de mèrit per tal i com està la societat”.

El Síndic va destacar, però, que la bona dada no faci perdre de vista la situació preocupant de pobresa que viu una part important de la població, i també va fer referència la problemàtica de l’habitatge, als sense sostre o a les persones amb problemes de malalties mentals. I acabant la seva exposició també va explicar que li arribaven queixes de ciutadans d’altres ajuntaments de la comarca, per això des del Fòrum de Síndics s’esta treballant per reclamar a la Generalitat una llei que faciliti la figura dels síndics comarcals. Joaquim Vázquez va explicar el seu objectiu de donar a conèixer la sindicatura amb reunions a tots els barris de la vila, i per cloure va agrair el fet que per primera vegada es realitzés un Ple monogràfic.

L’alcalde Francisco Romero, va agrair la tasca duta a terme per l’equip de la sindicatura i en particular pel Síndic, Joaquim Vázquez.

I tot seguit va obrir un torn d’intervencions de tots els grups municipals.

Montse Romagosa, de VeC, es mostrava satisfeta de la celebració d’un ple monogràfic per primera vegada, i agraïa la feina feta a la sindicatura. Destacava també el treball de prevenció d’algunes de les seves actuacions.

També assenyalava la quasi desaparició de casos d’empadronament i proposava que es donés a conèixer la sindicatura a escoles i instituts.

Per part de la CUP, Marta Soler, demanava a l’Ajuntament un canvi d’ubicació del despatx de la sindicatura, per fer-lo més accessible i obert a la ciutadania. També destacava la tasca pedagògica de Joaquim Vázquez.

El portaveu d’ERC, Pere Sàbat, insistia que cal que l’Ajuntament faci més accions per donar a conèixer l’existència de la Sindicatura de Greuges.

Sàbat també demanava estabilització de la plantilla de la policia local, cura per els casos de salut mental o les persones que viuen soles i mantenir la flama amb garantir l’empadronament i millorar els serveis funararis.

Per part de Junts, Aureli Ruiz, destacava, amb l’informa a la mà, la independència del síndic i també el seu treball que fins hi tot ha permés simplificar alguns tràmits municipals.

Ruíz també insistia en ampliar plantilla i recursos de la policia. Per cloure va intervenir també, en nom del govern socialista, el regidor Ramon Zaballa, que també va felicitar a Vázquez i el seu equip per la feina feta. Vo voler contextualitzar que quan es parla dels expedients oberts es refereixen a un 0’05 de la totalitat d’expedients gestionats pels diferents serveis.

Zaballa també va exposar alguna discrepància amb determinades expressions de l’informe, i en relació a les propostes de millora de la policia va coincidir en que la formació és una prioritat i que les càmeres s’estan fent servir tantes vegades com legalment és possible.

L’exposició de Joaquim Vázquez va finalitzar amb l’agraïment de tots els grups municipals i un aplaudiment per part de tots els regidors.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: