Premiat el projecte D’on ve el que mengem?, desenvolupat amb alumnes d’ESO de Vilafranca
La iniciativa ha tingut com a objectiu conscienciar els joves sobre els impactes ecològics i socials del sistema agroindustrial alimentari actual.
La Cooperativa l’Aresta, de Santa Coloma de Queralt, ha guanyat el primer premi de la 12a edició del Premi Escola, Agricultura i Alimentació Ecològica pel projecte “D’on ve el que mengem? El cost eco social de l’alimentació”. El projecte, desenvolupat durant el curs 2023-2024, ha implicat estudiants d’ESO de tres instituts de Vilafranca del Penedès. El Sant Josep, l’Alt Penedès i l’Eugeni d’Ors.
L’acte de lliurament dels premis va tenir lloc la setmana passada. Ho va fer coincidint amb la Setmana Bio per l’alimentació ecològica, un esdeveniment en què se celebren tot un conjunt d’activitats amb l’objectiu comú de promocionar i donar a conèixer la producció i alimentació ecològiques a tota la població. La iniciativa ha tingut com a objectiu conscienciar els joves sobre els impactes ecològics i socials del sistema agroindustrial alimentari actual. Alhora, els alumnes participants han proposat alternatives més sostenibles i respectuoses amb el medi ambient i les persones a través dels hàbits alimentaris. Ho explica Júlia Molina, alumne de 4d’ESO de l’escola Sant Josep.
El jurat ha destacat la importància del projecte per sensibilitzar 115 joves en una etapa educativa clau. La iniciativa “D’on ve el que mengem?” es va dur a terme a Vilafranca amb activitats d’impacte real durant el primer trimestre de l’any passat. Aquestes estaven dividides en tres sessions teòriques i dues pràctiques a l’hort de Cal Gallina. Per exemple, el Sant Josep va plantar hortalisses, que després va portar al rebost solidari.
La iniciativa de la cooperativa l’Aresta també ha estat estretament unida a la solidaritat. Aquest és el cas de l’institut Alt Penedès, que mentre duia a terme el projecte, també feia el servei comunitari del rebost solidari. Així ho comenta Joana Ferrer, professora del centre.
El Premi Escola, Agricultura i Alimentació Ecològica, impulsat per la Generalitat i l’Associació Vida Sana, reconeix i incentiva projectes educatius que promoguin l’agricultura i l’alimentació ecològica.
Aquest guardó també busca fomentar valors socials, econòmics i ambientals dins i fora dels centres educatius. Segons els alumnes amb qui hem parlat, el projecte ha resultat molt gratificant, ja que han treballat certs aspectes que sovint no s’expliquen a l’escola. La Clàudia i la Greace, alumnes de 4 d’ESO de l’institut Alt Penedès, n’exposen alguns exemples.
Les activitats teòriques i pràctiques també han servit perquè els alumnes participants es replantegin certs aspectes de l’actual sistema agroalimentari.
Durant el projecte, els alumnes també s’han enfocat a comprendre el cost real dels aliments pel planeta. Un cost i un impacte marcats, majoritàriament, pel transport i els combustibles fòssils, tal com comenten Marc Cassanyes i Martina Aguilera, alumnes de 4 d’ESO de l’escola Sant Josep.
Malauradament, des dels centres veuen complicat que la iniciativa torni aquest curs, ja que la cooperativa l’Aresta no ha pogut rebre una subvenció important per reprendre el projecte a Vilafranca. Recordem, premiat fa unes setmanes.
Durant la jornada de lliurament de premis també es van reconèixer altres projectes de centres educatius d’Arbúcies, Vic, Tàrrega, Alpicat i Lleida.