Tècnics turístics de Sant Sadurní viatgen a Costa Rica en el marc d’un projecte de cooperació internacional
La voluntat és mostrar exemples penedesencs que puguin servir per impulsar projectes de turisme rural, en aquest cas a Costa Rica.
El Patronat de Turisme de Sant Sadurní, mitjançant el seu Director tècnic, Joan Capellades, juntament amb l’empresari sadurninenc Miquel Herrero, gerent de Cavaemotions, empresa dedicada a la comercialització de producte enoturístic de la comarca, van viatjar el passat mes de febrer a Costa Rica, en representació de Sant Sadurní i del Penedès, per col·laborar amb la xarxa de turisme rural comunitària ‘Actuar’ (Asociación Costarricense de Turismo Rural Comunitario), en el marc d’un projecte d’intercanvi tècnic promogut per l’ONG catalana Alba Sud per a l’enfortiment del turisme rural comunitari en aquest país centreamericà. El projecte compta amb el suport financer de l’àrea de Cooperació de Diputació de Barcelona.
L’objectiu d’aquest programa d’intercanvi tècnic és compartir l’experiència d’iniciatives turístiques catalanes, per tal que puguin ser d’utilitat per al desenvolupament del turisme rural comunitari a Amèrica Llatina, i en aquest cas concretament a la zona del Cantón de Acosta, a Costa Rica. Prèviament una delegació de Costa Rica ja havia estat a casa nostra en el marc d’aquest projecte.
El turisme rural comunitari és un sistema molt desenvolupat en algunes zones de l’Amèrica llatina, un model de gestió molt diferent als models més clàssics de turisme, que cerca que la població local d’una destinació formi part de les decisions i puguin participar en projectes turístics molt enfocats a explicar la seva realitat i cultura.
El fet que s’escollís el Penedès com a base de l’assistència tècnica d’aquest projecte de cooperació és la similitud en la iniciativa de partir de productes agraris cap al turisme -aquí la vinya, allà el cafè-, transformació que ha viscut el territori en els últims quinze anys, el qual ha passat de ser una zona dedicada a la vinya i a la producció de vins i caves a ser, a més, una importantíssima destinació de turisme enològic, en creixement constant. Un dels elements claus en aquest procés de canvi i en el fet de convertir l’enoturisme en marca compartida ha estat el treball en xarxa i la col·laboració público-privada, articulat a través de la creació d’ens com el Consorci de Promoció Turística de l’Alt Penedès o el propi Patronat de Turisme de Sant Sadurní.