Diumenge, 17 d'agost de 2025
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

Més d’un centenar de grallers reten homenatge, a Vilafranca, al veterà Joan Vidal

El 21è Dia del Graller, organitzat per la coordinadora de grallers vilafranquina, ha reunit aquest diumenge una trentena de colles d’arreu de Catalunya i ha homenatjat l’exgraller sitgetà de 91 anys, Joan Vidal.

El “Moret” va començar a tocar la gralla l’any 1952. Vidal i uns pocs sitgetans més van aprendre a tocar l’instrument de la mà d’El Macari d’El Vendrell, en el que seria l’embrió de l’Escola de Grallers de Sitges.

Vidal recordava aquells inicis, ahir, en l’homenatge que va rebre a Vilafranca. Joan Vidal recorda que en aquella època només quedaven 14 grallers a tot Catalunya i confessa que encara ara, es torna “boig” quan sent la gralla.

L’homenatge tenia lloc enmig del concert protagonitzat per la trentena de colles participants. Amb aquest acte com a plat fort, Vilafranca ha tornat a convertir-se en la capital de la gralla per un cap de setmana.

La coordinadora de grallers de Vilafranca se sent satisfeta amb el balanç del 21è Dia del Graller, com afirma el seu president, Jordi Mestres.

La 21 a edició del Dia del Graller ha combinat l’homenatge a un graller veterà amb la 10a fira de luthiers, a la mateixa plaça Sant Joan, i l’altra activitat destacada ha estat la cercavila de dissabte per la tarda amb el convidat de pedra, que ha enguany ha estat l’àliga de Barcelona.

Un públic bàsicament familiar va seguir les dues àligues, la de Vilafranca i la de Barcelona, pels carrers més cèntrics de la Vila.

Recuperada els anys 90, l’àliga de Barcelona s’esmenta per primera vegada a finals del segle XIV, com explica José Luís Lleixà, membre de la colla de la plaça Nova.

Tallers i cursos per a grallers, presentacions de llibres, la V trobada d’escoles de música tradicional, el Grallaví i un concert han acabat d’arrodonir el programa d’actes del 21è Dia del Graller que de nou ha permès escoltar les millors gralles a Vilafranca.

 

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: