Dijous, 19 de juny de 2025
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

El celler de Vilobí Loxarel ha presentat el seu xarel•lo fermentat en àmfores

Després de cinc generacions dedicades al cultiu de la vinya i els darrers 25 anys fent cava en un antic refugi antiaeri de la guerra civil, Loxarel segueix reinventant-se i traient al mercat productes amb una marcada personalitat.

Ara acaben de presentar al Fòrum Gastronòmic de Girona el seu primer xarel•lo fermentat en àmfores i un dels pocs vins que s’elaboren a l’estat espanyol en aquesta mena de recipients. Recuperant una tradició de l’època romana i inspirat per vins de països com Geòrgia i Eslovènia, l’enòleg del celler Josep Mitjans s’ha decidit per un envàs noble, que deixa respirar el vi i el manté sempre fresc, gràcies a l’efecte càntir de la terrissa. D’aquesta manera, Loxarel ha aconseguit un xarel•lo blanc cremós, fresc, amb records minerals i un gran respecte per la fruita.
De moment, Loxarel ha treballat amb tres àmfores de 720 litres cadascuna, el que suposa un tiratge d’unes 2.500 ampolles. Però l’objectiu és augmentar el nombre de recipients en cinc o sis més i enterrar-les per veure quin resultat té aquest nou escenari en el vi.<br />El xarel•lo en àmfores de Loxarel és un vi que emana la filosofia del celler, com ho fa l’escumós 109, un vi "salvatge" que es fa amb una llarga criança de 109 mesos a l’antic refugi antiaeri amb un procediment 100% natural, pràcticament sense intervenció i, el que és més sorprenent, sense desgorjar.

La finca de Cal Mayol, on està ubicat el celler de Loxarel, ha estat tradicionalment una finca de xarel•lo i es cultiva seguint els mètodes d’agricultura ecològica des de fa quinze anys i biodinàmica des de fa vuit. La marca ja fa anys que fa servir el xarel•lo com a base dels seus escumosos. Però, fins ara, només havia elaborat un monovarietal de xarel•lo vermell, l’LXV, varietat que fins fa poc no ha estat acceptada sota el paraigua de la DO Penedès.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: