L’Acadèmia Tastavins Penedès reuneix el sector per plantejar qüestions de futur
L’aposta per defensar els productes Penedès, la necessitat de lluitar contra els qui controlen els canals de distribució centren gran part del capítol de la verema de l’Acadèmia Tastavins
L’acadèmia Tastavins del Penedès va reunir ahir dijous al vespre diversos agents del món del vi per debatre l’estat en què es troba actualment aquest sector. La majoria d’ells coincidien en afirmar que el mercat està molt complicat. El poc pes dels vins Penedès en el mercat, la pressió de les marques blanques i dels grans distribuïdors; i la necessitat de buscar nous mercats van centrar gran part del debat.<br />L’elaborador Josep Mª Albet comentava que el moment actual és complicat donat que les vendes amb prou feines es mantenen, però que s’ha detectat que els productes que tenen més sortida son els de preu més baix, amb la qual cosa el volum de vendes ha baixat. Albet remarcava que cal tenir molta cura i no caure en el parany d’acabar espatllant la imatge de la marca per el fet de baixar els preu de venda en excés. La queixa és que hi ha una part important dels mercats que únicament busca preu.
Des de la patronal UVIPE, el seu gerent Joan Gil remarcava que aquest ha estat un any atípic, amb baixades de vendes en general. El cava sembla que no ho ha notat tant, però el vi tranquil sí. Gil explicava que fan la recomanació a les empreses que treballin per obrir nous mercats, sobre tot a l’exterior i buscant volums importants de venda. El mercat català s’ha anat mantenint, però el mercat a l’estat espanyol ha baixat.
Es va parlar també del risc que representen les marques blanques, i en aquest sentit el director de promoció comercial de la Generalitat, Jordi Cuyàs, remarcava que s’ha de tenir present que actualment gran part dels canals de distribució està en mans de tres empreses, Carrefous, Mercadona i Eroski/Caprabo. Ells controlen prop del 50% del volum de vendes, i potencien les marques blanques que s’han acabat convertint en l’adversari principal dels productors de vi del Penedès. Cal que el sector treballi únit davant d’aquesta nova amenaça.
Finalment des del sector productor, i en nom del sindicat Unió de Pagesos, Josep Esteve ha apuntat que cal que les empreses facin una aposta més forta per la marca Penedès, ja que sinó resulta molt dificil aconseguir presència en els restaurants i establiments de venda. Com a exemple posava el fet que a la terminal de l’Aeroport de Barcelona hi ha presència de les D.O. Costers de Segre i Catalunya; amb la peculiaritat que aquest elaborador és del Penedès però prefereix vendre Catalunya.
La majoria d’assistents al Capítol de la verema han coincidit també a afirmar que l’INCAVI s’ha de refundar i hauria d’ajudar a superar la situació en què es troba el sector vitivinícola.