La Generalitat ha aprovat inicialment la Línia Orbital Ferroviària
Després de l’informe favorable de la Comissió d’Urbanisme de Catalunya ha aprovat inicialment els Pla director urbanístics d’aquest projecte ferroviari que ara sortirà a informació pública.
Aquest pla permetra realitzar les reserves de sòl necessàries per a les futura línia de tren i defineix i millora els traçats i estacions inicialment proposats.
La nova Línia Orbital significa una importantíssima aposta pel ferrocarril de rodalies, que contribuirà a redefinir l’accessibilitat interna de l’àrea metropolitana i trencarà la radialitat de l’actual xarxa ferroviària. Aquest nou eix facilitarà la creació d’una autèntica estructura ferroviària en xarxa, i interconnectarà les ciutats metropolitanes de la segona corona.<br />La línia Orbital Ferroviària unirà Vilanova i Mataró en un recorregut de 120 km que passarà per Sant Pere de Ribes, Canyelles, Vilafranca, la Granada, Subirats, Sant Sadurní d’Anoia, i Gelida, a l’Alt Penedès.
Es construiran 68 km de nova línia ferroviària, en el tram principal i es preveu donar servei a 39 estacions gracies als serveis orbitals. En total es preveuen 23 estacions de nova construcció. Els nous trams de la línia que caldrà construir seran els de Vilanova i la Geltrú a Vilafranca, de Martorell a Terrassa, de Barberà a Santa Perpètua i de Montmeló a Mataró. El traçat es completa amb trams que ja es troben funcionant actualment i que formen part de la xarxa ferroviària estatal, per exemple el de Vilafranca a Martorell.
En les primeres estimacions es preveu que l’execució d’aquest projecte comporti una inversió d’uns 4.000 MEUR.<br /> <br />Respecte el document d’objectius i propòsits generals s’han incorporat diverses modificacions, especialment s’ha ajustat el traçat en molts punts per tal de compatibilitzar-lo amb el planejament i futures àrees de desenvolupament previstes. S’ha completat el disseny de la variant a l’extrem de Vilanova que inclou tres noves estacions soterrades, una d’elles al barri de Roquetes pertanyent a Sant Pere de Ribes, amb la reserva d’un ramal d’enllaç fins al nord de Sitges que incorpora una nova estació en aquest terme, en una àrea de futur desenvolupament urbanístic.