La comunitat musulmana de Vilafranca celebra la festa del final del Ramadà
El Ramadà és el novè mes del calendari musulmà i mes del dejuni obligatori de l’Islam.
Aquest dejuni es fa tots els dies d’aquest mes, des que el sol és a punt de sortir fins que es pon. La religió musulmana recomana el dejuni en altres moments de l’any, però durant el Ramadà, és estrictament obligatori per a tothom qui el pugui fer. Aquesta obligació constitueix un dels pilars sobre els que es basa l’Islam.
<br />Ahir acabava el Ramadà i es tracta d’un dia festiu en el món musulmà després d’un mes de sacrifici en solidaritat amb la gent que no té per menjar. Els musulmans l’anomenen festa de l’esmorzar o festa petita, tal com explicava ahir un dels representants de l’Associació per a la cooperació La Llum del Nord, Ahmed Benallal.<br /><br />La celebració comença a primera hora del matí amb una oració especial a la mesquita. Després continua al llarg del dia amb la celebració de les famílies, que es troben per dinar o per sopar.<br /><br />Els àpats estan marcats per una gran quantitat de dolços fets amb fruits secs i mel, tot i que també hi ha altres plats típics com la “pastela”. La beguda més habitual és el te amb menta.
<br />El dia del final del Ramadà és un dia d’alegria i de festa per als musulmans i, sobretot, per als més petits. És el dia en què els compren roba nova i la poden estrenar. A més, totes les famílies, independentment dels recursos que tinguin, donen una almoina als més pobres. Cada membre de la família aporta una quantitat determinada per tal que tothom estigui en igualtat de condicions en un dia tan especial.