Dimecres, 20 de maig de 2026
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

Un estudi assegura que el risc de lesions en la canalla castellera és equiparable al del futbol

En els castells, el risc està molt focalitzat en les actuacions (84,1%), cosa que demostra que els assaigs són entorns altament segurs

Un estudi de la URV realitzat durant dues temporades, ha determinat que el risc global de lesions en el futbol infantil, tot i ser baix, és més del doble que en els castells. La investigació, liderada per Manel González Peris -professor de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la URV i metge de la Xarxa Santa Tecla-, juntament amb Marta Romeu i Montse Giralt, investigadores del Departament de Ciències Mèdiques Bàsiques de lal Universitat, demostra que el risc —mesurat en l’estàndard internacional de dies de baixa per cada 1.000 hores d’activitat— se situa en 29,97 en el futbol i en 13,23 en els castells.

L’equip investigador ha seguit 2.176 infants d’entre 5 i 14 anys: 935 castellers de 91 colles i 1.241 futbolistes de 104 equips seleccionats. Per garantir la validesa científica, s’ha utilitzat la mètrica de lesions per cada 1.000 hores d’activitat, fet que permet neutralitzar la diferència de dedicació: els castellers dediquen 163 hores anuals a l’assaig, mentre que els futbolistes en dediquen 99 a l’entrenament. Un detall revelador és el moment de l’incident.

En els castells, el risc està molt focalitzat en les actuacions (84,1%), cosa que demostra que els assaigs són entorns altament segurs. De la seva banda, en el futbol, el risc es reparteix de manera més equilibrada, amb un 51,7% de les lesions durant els entrenaments, evidenciant una activitat física constant durant tota la setmana. L’estudi conclou que ambdues pràctiques són segures i proposa mesures per seguir reduint la sinistralitat.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: