Ecologistes en Acció alerta sobre la mala qualitat de l’aire als entorns escolars
L’entitat ha presentat aquest dimecres els resultats d’un informe que mesura el diòxid de nitrogen en entorns escolars. L’estudi inclou dades dels Monjos, Sant Sadurní, Vilafranca i Sant Pere Molanta.
Ecologistes en Acció ha presentat aquest dimecres en una roda de premsa telemàtica els resultats de la seva cinquena campanya de mesurament de diòxid de nitrogen (NO2) en entorns escolars, que forma part de la campanya europea Clean Cities. L’estudi ‘Qualitat de l’aire en els entorns escolars’ ha analitzat 412 entorns educatius de 66 nuclis urbans de 10 comunitats autònomes, entre els quals nuclis i municipis de l’Alt Penedès: concretament Sant Pere Molanta, Sant Sadurní d’Anoia, Santa Margarida i els Monjos i Vilafranca.
L’informe conclou que el 96% dels entorns escolars superen els nivells de diòxid de nitrogen recomanats per l’Organització Mundial de la Salut.
Després de cinc anys d’estudis, Ecologistes en Acció alerta que el 76% dels entorns escolars i espais sensibles analitzats no compleixen els límits de la nova directiva aprovada el 2024 i exigible com a molt tard el gener del 2030.
Com a novetat, l’informe recull dades de l’interior de 34 centres escolars i el 80% se situen en nivells per sobre de la recomanació de l’OMS.
Paco García, coordinador de l’informe, parla de com la contaminació de fons influeix també dins les aules.
La roda de premsa ha comptat amb la participació d’Anna Knorr investigadora i pediatra del Centre d’Atenció Primària Vallcarca – Sant Gervasi de Barcelona, qui ha recordat que la contaminació de l’aire afecta molt greument la salut de la infància provocant al·lèrgies, asma infantil, malalties cardiorespiratòries i trastorns neurocognitius.
Per la seva part, Ferran Campillo, pediatra de la Unitat de Salut Mediambiental Pediàtrica de l’Hospital d’Olot i Comarcal de la Garrotxa i coordinador del grup de treball de salut ambiental de la Societat Catalana de Pediatria, destaca que la mala qualitat de l’aire afecta municipis grans, mitjans i petits.
Des de l’entitat urgeixen a pacificar el 100% dels entorns escolars, limitar la velocitat a 20 km/h i naturalitzar els espais com a mesures que s’han demostrat eficaces per «protegir la salut de la infància».
Les dades recollides a l’Alt Penedès
L’informe d’Ecologistes en Acció recull dades d’un nucli i tres municipis de l’Alt Penedès: Sant Pere Molanta, Sant Sadurní d’Anoia, Santa Margarida i els Monjos i Vilafranca del Penedès.
En el cas de Vilafranca, durant el mes de novembre es van analitzar 12 centres educatius, escoles, instituts i llars d’infants, de diverses zones de la ciutat. En deu centres se supera el límit marcat per la Unió Europea, de 20 µg/m³ (micrograms per metre cúbic) de diòxid de nitrogen i tots superen la mitjana anual que marca l’OMS. Però en cap dels centres se supera el límit legal actual, situat en 40 µg/m³. La mitjana és de 23 µg/m³, similar a la de Vilanova i la Geltrú o Tarragona.
Els punts que registren nivells més elevats de NO2 coincideixen amb la densitat de trànsit motoritzat per ser propers als eixos de circulació principals de la pròpia ciutat o de l’entorn. En canvi, les dades milloren en zones peatonalitzades, com al carrer Carme.
En el cas de Sant Sadurní d’Anoia, Santa Margarida i els Monjos i Sant Pere Molanta, al municipi d’Olèrdola, els nivells de diòxid de nitrogen registrats a l’estudi són més baixos: 17µg/m³, 16,4 µg/m³ i 14,4 µg/m³ de mitjana, respectivament.
Consulteu aquí l’informe complet.











