Puja la venda de cotxes, però no arranca la comercialització dels vehicles 100% elèctrics
L’oferta d’aquest tipus de vehicles encara s’enfronta a grans reptes, com el preu elevat, els pocs carregadors i la incertesa sobre la seva autonomia.
El sector de l’automoció ha tancat el 2024 amb un increment en les vendes de cotxes. A Espanya, s’ha superat el milió d’unitats venudes, un fet que no passava des d’abans de la pandèmia i que suposa un augment del 7,1% respecte al 2023.
Les matriculacions a Catalunya representen el 12% de la quota de mercat estatal, amb més de 120.000 cotxes venuts, un 2,6% més que el 2023. Aquestes xifres s’expliquen, en part, pel fort augment de vendes de l’últim trimestre.
Pel que fa a la tipologia de vehicles, Nicolàs explica que la gent demana cotxes grans, els denominats vehicles esportius utilitaris, per la seva comoditat, la gran capacitat del maleter i la seva versalitat. Pel que fa als preus, Nicolàs reconeix que s’han incrementat.
Aquestes dades fan referència als vehicles de combustió, però cada cop hi ha més interès per la mobilitat sostenible. Per primer cop a l’Estat s’han venut més vehicles híbrids no endollables, amb un 38,6% de la quota de mercat, mentre que els de benzina suposen un 37,2%.
El repte és fer pujar la venda de vehicles 100% elèctrics, que l’any passat va tornar a caure i no compleix les expectatives.
L’oferta d’aquest tipus de vehicles encara s’enfronta a grans reptes, com el preu elevat, els pocs carregadors i la incertesa sobre la seva autonomia. Això ha portat a molts compradors a optar per altres opcions sostenibles, mentre que els electrificats continuen sent una elecció minoritària.
Carbó, però, recorda que els avantatges d’un vehicle d’aquest tipus són molt grans i creu que el 2025 es veuran molts més cotxes elèctrics per la carretera que fins ara perquè els preus han baixat.
Pel que fa al mercat de vehicle de segona mà, aquest també es troba en molt bon estat de salut ja que els preus s’han estabilitzat després que pugessin tant quan no hi havia estoc de vehicles nous. A més, cada cop es poden trobar millors cotxes d’ocasió, tal com apunta Jordi Carbó
En referència a les formes de pagament dels vehicles, cal destacar que ara la majoria de ciutadania aposta per la denominada compra flexible que vol dir que es pot gaudir del cotxe durant 3 o 4 anys pagant una quota mensual i, quan passi aquest temps, decidir si el vols o el tornes.
Des dels concessionaris apunten que els hàbits de compra han canviat i si fa anys tenien clar que vendrien molts cotxes durant les fires o Nadal, ara això ja no passa. Les vendes són més estables i no hi ha mesos ni molt bons ni molt dolents.