L’Alt Penedès aposta pel cicloturisme com a estratègia de desenvolupament turístic
El pla prioritza el touring i el gravel, vol millorar la seguretat i les infraestructures i adaptar l’oferta d’allotjament i serveis amb la voluntat que els visitants allarguin l’estada.
El Consell Comarcal de l’Alt Penedès i el Consorci de Promoció Turística han presentat el “Pla Estratègic de Cicloturisme de l’Alt Penedès”. La missió del pla és impulsar el projecte comú de cicloturisme al territori, integrant esport, turisme, mobilitat i salut.
Aquest dimecres es presentava al Consell Comarcal el Pla Estratègic de Cicloturisme de l’Alt Penedès. L’empresa Baldrick & Munitz ha elaborat una diagnosi que conclou que el territori té potencial pel cicloturisme però encara es troba en un estadi molt inicial. Ho explica la consultora Agnès Güell durant l’acte de presentació del pla. L’estudi també conclou que no és necessari crear més rutes o productes cicloturístics, però sí millorar i adaptar els existents amb l’objectiu de fer més competitiu el sector, i per arribar a un model amb rutes des d’un mateix punt.
Per la seva banda, la directora del Consorci de Promoció Turística, Núria Sala, ha afegit que el pla estratègic és un projecte molt ambiciós que contempla el cicloturisme com un element que ha d’ajudar en el desenvolupament turístic del territori.
El pla actua prioritzant les modalitats de cicloturisme touring i gravel, millorant la seguretat i les infraestructures, creant un òrgan estable de presa de decisió i treball en xarxa i adaptant l’oferta d’allotjament i serveis així com el model de xarxa ciclable. Altres accions passen per aconseguir que els visitants allarguin l’estada, potenciar els esdeveniments poc aprofitats turísticament i definir el posicionament i relat de marca. Per aconseguir dur a terme aquestes accions, el Pla Estratègic de Cicloturisme de l’Alt Penedès es marca 7 objectius que surten de les conclusions dels grups de treball; assolir l’excel·lència en infraestructures i serveis adreçats als ciclistes, estructurar un entorn atractiu per al ciclisme de lleure i esport, consolidar una oferta ciclable en un entorn segur, implicar el sector turístic i esportiu com a part indestriable del producte, promocionar el cicloturisme de lleure i esportiu adreçat al segment familiar, construir un relat que singularitzi l’experiència cicloturística al Penedès i incrementar un 30% el públic cicloturista en un horitzó de 3 anys vista.
Per a cada objectiu del Pla Estratègic de Cicloturisme s’han definit 20 línies estratègiques i nombroses accions que es volen impulsar des del Consell Comarcal i des del Consorci de Promoció Turística del Penedès i que necessitaran la col·laboració dels ajuntaments.
Un projecte emmarcat en el Pla de Sostenibilitat Turística en Destinació
El pla estratègic s’emmarca en les accions del Pla de Sostenibilitat Turística en Destinació (PSTD) del Consell Comarcal i que compta amb una subvenció de 2 MEUR. L’enginyera de l’oficina tècnica del CCAP, Marta Salamé, explica que una de les actuacions destacades dins del Pla de Sostenibilitat Turística en Destinació, a banda del Pla Estratègic de Cicloturisme, és el Pla de Mobilitat Ciclable.
Paral·lelament, sortirà a la llum el projecte de la Generalitat i el Consell Comarcal previst a la via de servei de la C15 que augmentarà la seguretat dels cicloturistes i homogeneïtzarà l’experiència d’usuari.