El finançament de la Festa Major es posa a debat per millorar la tasca dels Administradors
El finançament de la Festa Major de Vilafranca és un tema que, en múltiples ocasions, s’ha posat sobre la taula en el Ple Municipal.
En aquest sentit, la majoria de les formacions polítiques coincideixen en el fet que cal replantejar el model actual per poder facilitar la tasca dels administradors, que cada any s’encarreguen de buscar els diners porta a porta.
En el darrer Ple, la regidora d’Hisenda, Lourdes Sánchez, apuntava que enguany s’ha augmentat la partida pressupostària a uns 88.000 euros a causa del deute de l’any passat i per la inflació, que ha afectat en tots els sentits, i que provoca que els administradors hagin de fer mans i mànigues per quadrar els números.
Precisament, Jacques Planas, administrador de la Festa Major 2023, assegura que la tasca de recaptar diners és la més feixuga, ja que ells treballen en el mateix horari que moltes empreses i, per tant, els hi és difícil combinar-s’ho per anar-hi presencialment.
A més, aquest aspecte se li ha de sumar la inflació, que s’està deixant notar sobretot en la pirotècnia. Per aquest motiu, l’administració reconeix que han demanat incrementar el pressupost a l’ajuntament per poder subvencionar aquesta part imprescindible de la més típica.
Des de l’equip de govern sostenen que es continuarà treballant amb la voluntat de facilitar la tasca als administradors, reforçant el patronat de la Fundació i vertebrant el Consell de la Festa Major.
Justament, la Fundació de la Festa Major té un paper clau en el finançament de la festa, Aureli Ruiz, secretari del patronat de la Fundació i actual regidor de Junts a l’Ajuntament de Vilafranca, explica que la Fundació de la Festa Major va néixer l’any 2012 amb l’objectiu de legalitzar la gestió econòmica de la celebració, ja que abans de la creació del patronat, els administradors havien d’executar les operacions bancàries a títol personal, amb el risc que això comporta.
No obstant això, Ruiz remarca que des de Junts estan a favor en recolzar als administradors en el que calgui, però que, al mateix temps, s’ha de vetllar perquè es pugui mantenir l’autonomia i l’essència que suposa aquest càrrec.
D’altra banda, hem parlat amb Santi Güell, impulsor de la Fundació de la Festa Major i administrador de l’any 2012. El també assessor sosté que tractar la celebració com una empresa no genera riscos, però que s’ha de diferenciar la part tradicional de la que genera capital.
Güell comenta que s’ha de seguir treballant per consolidar un òrgan que pretén mantenir els administradors sota un paraigua legal, però que la gràcia d’aquest càrrec és l’autonomia que tenen a l’hora d’organitzar la festa.
Una de les propostes que s’ha estudiat un parell d’ocasions és la de crear els “Amics de la Festa Major”, un sistema de finançament que es basaria en la recaptació econòmica individual on al final de l’exercici econòmic les dues parts acabarien guanyant. Per tant, s’obre la possibilitat de finançar la Festa Major íntegrament pel poble.
Paral·lelament, doncs, Planas creu que estaria bé incorporar un gestor de contractes que fos un nexe entre els administradors, la Fundació i l’Ajuntament, ja que molts membres del quintet administratiu, quan afronten el càrrec, no tenen coneixements en economia.
En qualsevol cas, els administradors consideren que, introduir aquesta figura, permetria controlar amb seguretat els contractes a llarg termini, en tant que aquest aspecte influeix als administradors de les següents edicions quan els anteriors ja es desvinculen de la gestió econòmica.
Per tant, doncs, la gestió econòmica de la Festa Major és un aspecte que caldrà treballar de cara el futur, però des del Govern ja s’assegurà que, a partir de l’any vinent, ja hi haurà canvis.