Dimecres, 17 d'abril de 2024
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

Els hàbits de consum per Nadal es diversifiquen mentre el context demana compres planificades

Aquest serà el primer Nadal «normal» després de la pandèmia i s’espera que el consum registrat durant aquestes dates es vagi recuperant i acostant a les dades del 2019.

D’altra banda, la Covid-19 ha estat el punt d’inflexió definitiu per a que molts consumidors hagin adoptat la compra digital i per a que molts comerços, també petits, hagin fet passos cap al servei o l’atenció on-line. A les botigues de joguines de Ca La Madrona, l’Antònia Bonell explica que reben la seva clientela per diversos canals.

En el cas de Ca La Madrona, la campanya del Black Friday i els festius d’obertura comercial de principis de desembre no han funcionat, però les vendes s’han començat a animar després del pont.

Bonell opina que a Vilafranca hi ha una oferta comercial prou diversa com per poder-hi fer compres com les de Nadal sense problemes però creu que caldrien més facilitats per a aparcar.

Vilafranca tancarà el 2022 amb uns 800 establiments comercials, una xifra en la qual no s’inclou el sector de la restauració. El pic de comerços es va assolir l’any 2008 amb 834. La crisi econòmica va fer baixar aquesta xifra fins als 770. Posteriorment, no es van complir les previsions catastrofistes de la pandèmia, que parlaven de la pèrdua d’un 30% del teixit comercial, i el 2021 es va tancar amb 780 comerços. De manera que el nombre d’establiments comercials ha anat remuntant i permet parlar d’una oferta variada en plena campanya de Nadal.

El fet que Vilafranca sigui capital de comarca també fa que atregui compradors de fora de la vila i, fins tot, d’altres comarques properes.

Sigui com sigui, el comerç viu moments complicats que s’han agreujat amb la crisi dels preus de l’energia i la inflació.

Però, a més, competeix des de fa anys, i sobretot arran de la pandèmia, amb les grans plataformes de e-commerce que, a més a més, estan generant problemes de mobilitat i contaminació a les ciutats. En aquest sentit, l’Ajuntament de Barcelona està impulsant una taxa per gravar l’ús especial de l’espai públic que fan els grans operadors postals per la distribució de l’e-commerce. Barcelona és la primera ciutat en aplicar una taxa d’aquest tipus, però altres ciutats com Vilafranca estudiaran aquesta possibilitat.

Amb la idea de promoure aquest Nadal un consum responsable i sostenible, l’Agència Catalana del Consum ha posat en marxa aquest mes de desembre la campanya ‘Aquest Nadal compra amb temps, compra a prop, compra bé’. La campanya gira al voltant d’un espot rodat a Vilafranca en què es recreen situacions de consum que conviden a reflexionar abans de fer les compres nadalenques i a tenir una major consciència dels efectes i les conseqüències que poden tenir les nostres decisions com a consumidors.

Des de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor de Vilafranca també recomanen planificar les compres i fer-les d’una forma meditada, racional i, sempre que es pugui, de proximitat.

A més, la regidora recorda que hi ha uns 700 establiments adherits a la Junta Arbitral de Consum i això és una garantia per a comerciants i consumidors.

Si triem productes fets en el nostre entorn més proper, reforcem l’economia local i ajudem a reduir la contaminació que produeix el transport de productes des de zones més allunyades.

Efemèrides

16 d'abril
No hi ha efemèrides

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: