Dimecres, 24 d'abril de 2024
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

Els sectors de la restauració i del transport evidencien la falta de treballadors

Després de dos anys de pandèmia, hi ha diferents sectors que es queixen de manca de personal.

Un d’ells és el de la restauració, que espera que aquest estiu es torni a tenir tanta feina com abans de la pandèmia de la Covid- 19. Però, tot i les esperances de normalitat, els hostalers avisen que es troben amb un problema de manca de cambrers.

L’aturada per la pandèmia, els ERTO i les condicions laborals en molts establiments, entre altres, han fet que aquest any s’hagi produït una fuita molt important de treballadors del sector de l’hostaleria i la restauració cap a altres feines.

Des del Gremi d’Hostaleria i Turisme de l’Alt Penedès s’explica que aquest problema de manca de cambrers ja es començava a notar en els últims anys abans de la pandèmia, però que l’aturada per la Covid-19 ho ha agreujat. Des del Gremi apunten que, tot i que en falten, a Vilafranca i comarca el sector és més estable que altres ciutats com ara Barcelona o municipis turístics de la costa ja que s’ofereixen millors condicions.

Tot i així des del Gremi Joan Carles Segura explica que els clients han de tenir també empatia.
Joan Carles Segura, vicepresident Gremi Hostaleria i Turisme Alt Penedès

Des del Gremi també es lamenta que des de Generalitat no s’han donat les ajudes que es van prometre per recuperar un dels sectors més castigats durant la pandèmia.

Segons dades del Ministeri de Seguretat Social, l’hostaleria és l’únic sector que disposa de 73.362 empleats menys que el febrer del 2020, la qual cosa el situa al capdavant en dèficit de treballadors. L’últim indicador de la Seguretat Social reflecteix que un 2,8% dels treballadors de l’hostaleria que abans de la pandèmia treballaven en aquest sector no han tornat als seus llocs de treball.

A banda de la fuga de professionals a altres sectors, els hostalers també apunten que malauradament els preus dels productes han pujat molt, cosa que fa que els marges siguin més curts i s’ha de treballar molt més per poder tenir ingressos similars als d’abans de la pandèmia i sovint molts establiments no poden mantenir els mateixos sous als seus treballadors.

Per la seva banda, des de Comissions Obreres estan convençuts que el problema de la manca de cambrers són les condicions laborals ja que, si aquestes es complissin i es respectés el conveni, no faltarien pas treballadors.

El sindicat demana que es facin públiques les dades de contractació perquè en la majoria de nòmines els cambrers estan contractats com ajudants de cambrers. Això vol dir que tenen menys sou i unes condicions pitjors i, per tant, li sembla lògic que vulguin canviar de sector. Des de Comissions Obreres també s’apunta que el de l’hostaleria és un sector que ha tocat fons ja que existeix molta economia submergida.

Un altre sector on falten treballadors és al dels transports. Concretament el que falten són camioners, ja sigui en plantilla com autònoms. Condicions dures de treball i jornades molt llargues són algunes de les raons que explica un problema que afecta les cadenes de subministrament de molts països. Des d’una empresa de transports de Vilafranca ens expliquen alguns motius.

Tot i que busquen treballadors de diferents maneres, des de TankFoods són conscients que han de buscar una alternativa real al transport dels seus productes, com ara el tren o similars.

Segons l’Associació de Transport Internacional per Carretera (Astic) hi ha un 500.000 llocs de treball per omplir a Europa, dels quals 20.000 ja només a Espanya.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: