Dissabte, 20 d'abril de 2024
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

La Generalitat, Vilafranca, Tarragona i Reus han pactat que la connexió entre l’alta velocitat i la xarxa ferroviària convencional es faci a La Granada

El Departament de Territori i Sostenibilitat i els ajuntaments de Vilafranca, Reus i Tarragona han presentat conjuntament aquesta setmana les seves al·legacions a l’estudi informatiu del Ministeri de Foment per connectar la xarxa ferroviària Reus-Tarragona-Castellbisbal, en la qual s’està duent a terme la implantació de l’ample de via europeu i la xarxa d’alta velocitat, que permetria una estació de trens regionals al nord de Vilafranca.

El Ministeri ha sotmès a consideració dues possibles localitzacions per a aquesta connexió: l’Arboç o La Granada i conclou que, tot i ser viables tècnicament, cap de les dues és sòcio-econòmicament rendible ni resulta més avantatjosa que l’actual circulació pel corredor litoral.
L’alcalde de Vilafranca ha explicat al programa Diàlegs que el cost de l’obra és de 30 milions d’euros i que segons Foment, “els beneficis no justifiquen la inversió”.
En canvi, les al·legacions presentades conjuntament demostren la viabilitat sòcio-econòmica de les dues localitzacions, consideren com a idoni l’emplaçament de la Granada del Penedès per a la nova connexió entre les dues xarxes i corregeixen alguns errors. Pere Regull ho explicava així als Diàlegs.
Generalitat, Vilafranca, Tarragona i Reus defensen que la posada en marxa d’aquesta connexió també permetrà que les ciutats de Reus i Tarragona gaudeixin d’accés a l’alta velocitat dins de la seva trama urbana, en comptes d’haver de recórrer a l’estació del Camp de Tarragona. A banda d’aquests nous passatgers, les al.legacions incideixen que amb una estació a La Granada es captarien usuaris d’altres estacions de l’Alt i Baix Penedès i de comarques com l’Anoia, que es veuria beneficiada en la seva relació amb els àmbits metropolitans de Barcelona i de Tarragona-Reus.
Igualment, les al·legacions posen de manifest diferències entre els càlculs del Ministeri en relació a l’estalvi de temps i demostren que la connexió a la Granada del Penedès suposaria una disminució del temps de viatge de fins a 15 minuts en el trajecte entre Reus o Tarragona i l’àmbit de Barcelona. Així mateix, la relació Vilafranca-Barcelona tindria una disminució de l’ordre dels 25 minuts.
Tenint en compte aquestes correccions en els càlculs, consideren que situar la connexió a l’Arboç tindria una taxa interna de retorn de la inversió del 14,9%, molt superior a la que indica l’estudi informatiu. No obstant, l’elecció de l’àmbit de la Granada del Penedès tindria taxes de retorn encara més elevades, del 20,9%, com explicava Regull.
Per aquests motius, el Departament de Territori i els 3 ajuntaments constaten la viabilitat de les dues ubicacions però subratllen la idoneïtat econòmica-social de la localització de la Granada del Penedès.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: