La jornada "Logística i territori" revifa el debat sobre la plataforma Logis Intermodal Penedès
La pregunta de si pot el Penedès absorbir el Logis Intermodal sense perdre les seves aspiracions enoturístiques ha estat resposta de forma desigual a la jornada "Logística i territori", celebrada aquest matí a l’Auditori de Vilafranca.
La sessió, organitzada pel Consell Econòmic i Social de l’Alt Penedès, ha comptat amb les intervencions de l’eurodiputat Ramon Tremosa, el director general de l’empresa pública Cimalsa Isidre Gavin, el secretari general de FERRMED Joan Amorós i l’arquitecte paisatgista Miquel Vidal. Tremosa i Amorós han posat de manifest que Catalunya ha d’esdevenir potència logística a través de plataformes com Logis Intermodal Penedès i han insistit en què el corredor ferroviari mediterrani no pot esperar. <br />Per la seva part, el director general de Cimalsa ha exposat el projecte del Logis Intermodal Penedès. L’estructura estaria situada a tocar de Banyeres del Penedès, entre l’AP-7, la futura A-7 i el corredor ferroviari mediterrani. I s’ha projectat com un centre per a activitats logístiques i de valor afegit.<br />Actualment s’està tramitant el Pla Director Urbanístic que ha de definir les infraestructures i les característiques urbanístiques que disposarà l’àmbit del Pla Director que abasta parcialment els termes municipals de l’Arboç, Banyeres del Penedès, Sant Jaume dels Domenys, Castellet i la Gornal i Santa Margarida i els Monjos. El projecte contempla una superfície de 400 hectàrees, de les quals 177 seran dedicades exclusivament a la indústria i la logística, mentre que la resta seran zones verdes i futurs equipaments relacionats amb l’educació.
Qui ha llançat la pregunta definitiva ha estat l’arquitecte i paisatgista Miquel Vidal: pot absorbir el Penedès aquesta estructura? Per a Vidal, les grans oportunitats també poden comportar grans riscos i per això ha recomanat que es tinguin molt en compte les necessitats del territori en tota la seva complexitat, que es permeabilitzin els sistemes naturals de la zona i que s’interpretin les intervencions com una manera de canviar els paisatges.
Els integrants de CESAP s’han mostrat majoritàriament a favor de Logis Intermodal Penedès. Excepte la Unió de Pagesos i l’Institut d’Estudis Penedesencs. <br />En el torn de preguntes, diverses intervencions han qüestionat la necessitat d’ocupar tant de terreny quan hi ha polígons industrials dispersos per l’Alt i el Baix Penedès amb molt baixa ocupació. També les possibilitatS que té una plataforma com aquesta en plena crisi econòmica o si el Penedès es converteix acollint el Logis en un abocador del que no volen a Barcelona. Les conclusions passen per continuar amb el debat i emmarcar el pla director de la plataforma en el pla territorial parcial del Penedès.